HOME PAGE RENDER ZONE

 

Renderzone pagina's zijn bedoeld om een beter inzicht te krijgen in de diversiteit en werking van het grote aanbod van renderprogramma's op de markt.

We gaan in op de CPU- en GPU-render programma's, maar ook op de OpenCL- en hybride soorten, waarbij allerlei combinaties en werkingspercentages mogelijk zijn. Daarnaast is er ruime aandacht voor processoren en grafische kaarten, essentiële onderdelen van de computer.

De vele opties en mogelijkheden van renderprogramma's maakt het er niet eenvoudiger op om de juiste keuze te maken. Indien de verkoop-, en marketing pagina's op internet ook de (juiste) technische vereisten van de benodigde computer vermelden, dan vinden we dat een enorm PLUSPUNT.

De technische vereisten zijn in wezen EVEN BELANGRIJK als alle opties en mogelijkheden van de software bij elkaar. De software KAN NIET zonder benodigde hardware.

Op een aantal rendersoftware pagina's treffen we alleen de mogelijheden aan ZONDER deze essentiële technische vereisten, die staan dan ergens weggestopt, of worden voor het gemak helemaal niet vermeld, of zijn van vele jaren en versies terug. Alsof de te gebruiken computer er helemaal niets meer toe doet!

Het gaat om de aanschaf van een hoogwaardig technisch product, probeer het dan ook op dat niveau op de internet pagina's te vermelden.

U koopt simpel "merk A" renderprogramma, dat op de internet pagina claimt, dat zij de snelste software leveren, de meeste opties bieden, natuurgetrouw renderen en dat allemaal met een interface die heel vriendelijk is en gemakkelijk is aan te leren.

In veel gevallen is dat inderdaad het scenario. Maar dan komt de praktijk, het programma moet worden geïnstalleerd, is er wel een duidelijke instructie te vinden voor Windows en Macintosh computers? En als die er al is, kunnen we dan een PDF opvragen waarop stap voor stap staat hoe we de eerste schreden op het maken een rendering moeten maken?

Met beide voeten op de grond terug, zodra we de meest eenvoudige instellingen hebben gemaakt, waar het nu aankomt is de uiteindelijke rendering. Stel de resolutie in en we gaan van start.

In dat hele proces wordt vaak de vooraf noodzakelijke evaluatie van de eigen computer (of de aan te schaffen of te bouwen computer) geheel en al vergeten, ondergesneeuwd door de hoeveelheid positieve informatie van de software.

Op deze Renderzone draaien we het om. We beginnen met kennis van de processoren, de generaties en de series plus de snelheid, cache en aantallen Cores. Daarnaast vertellen we over grafische kaarten, welke soorten zijn er, hoevaak veranderen deze en wat zijn dan de aansluitende mogelijkheden.

Hebben we alle technische mogelijkheden van de eigen computer(s) of de nog aan te schaffen computer duidelijk voor ogen, waarbij we weten waar de zwakke en sterke punten liggen? Dan gaan we op zoek naar een renderprogramma dat daar zo veel mogelijk op aansluit.

Of zo u wilt, u heeft u zinnen gezet op één renderprogramma en bouwt daaromheen de technische vereisten van de computer op.

 

Wat misleidende marketing in supermarkt producten kan doen

Een uitstapje naar de voedings industrie.

YouTube video's

De meest laagdrempelige informatie vergaring kunnen we middels de vele YouTube films verkrijgen. Klik en Play en ga er maar eens goed voor zitten.

Indien u even de tijd neemt en dat voor 10 of meer renderprogramma's hebt gedaan, dan zult u er van overtuigd zijn dat alle 10 de programma's alles bieden wat u maar wenst. Ze zijn snel en kennelijk zo vriendelijk dat het instellen nauwelijks tijd vraagt.

Nog even bij de begeleidende informatietekst kijken van de video leert ons in 95% van de gevallen dat de voor de video gebruikte computer(s) en grafische kaart(en) NIET WORDT VERMELD.

Dat maakt het ineens een stuk minder aantrekkelijk, hoe kunnen we ons een beeld vormen van een product als we helemaal niet weten hoe snel (en hoe kostbaar) de gebruikte demo computer eigenlijk werkelijk is?

We laten u hier kennis maken met renderprogramma's die werkstations gebruiken voor het maken van de "snelle" YouTube films die meer dan 21.000 Euro kosten. Alles lijkt te vliegen en vanzelf te gaan. Alleen zodra we zelf met de software aan de slag gaan met bv. een laptop met geknepen CPU en beperkte GPU, dan komen we hard inaanraking met de werkelijkheid. Een werkelijkheid waarbij rendersoftware de helft uitmaakt en de andere helft door de eigen computer hardware wordt bepaald. Indien dat zo belangrijk is, waarom wordt dat in de sales pagina dan meestal weggelaten?

Daarnaast is het een trend om beeld en geluid van deze demonstratie video's afzonderlijk op te nemen, waarbij het render instelproces en het renderen zelf later versneld op het scherm wordt weergegeven, dus helemaal niet "live". Deze trend doet zich nu ook al voor bij "live" webinars, waarbij we echt de indruk hebben dat het inderdaad allemaal zo snel kan met merk A en hardware B, terwijl we naar een ingeblikte en voorbereide versnelde video zitten te kijken. Vraag altijd bij een "live" demonstratie om de systeem gegevens van de gebruikte computer(s).

Leveranciers van rendersoftware opgelet: maak eerst zelf een afweging van wat het programma werkelijk in de praktijk doet op verschillende hardware en stel dan ZELF de technische vereisten op en zet deze op dezelfde pagina als de opsomming van alle opties en mogelijkheden. Dan krijgt de software het + effect, u helpt de toekomstige gebruiker van renderprogramma's daar enorm mee!

Indien de leverancier dan ook nog, in de eigen landstaal, een PDF produceert met een eerste kennismaking met de software dan is het helemaal TOP.

 

 

Zit u er mee, om alle technische gegevens van processor en grafische kaart optimaal zelf vooraf te kunnen beoordelen? Wij helpen u gaarne verder met de juiste keuze en proberen daarbij zo goed mogelijk onafhankelijk advies te geven.

Een renderprogramma is een hoogwaardig technisch product, dat niet overgelaten kan worden aan de verkoopafdeling om te promoten. Het verdiend een hoger platform, waarbij de technische wetenswaardigheden onderbouwd worden gebracht en de technische gegevens duidelijk worden vermeld. Zodat de toekomstige gebruiker dat op zijn eigen computer kan herhalen.


Deel 2 homepage

 

naar boven