RENDER ZONE

http://www.ontmoeting.nl/renderzone/

homepage

Op deze pagina:
Vervolg op DirectX 12 voornamelijk bedoeld voor Gaming, maar wellicht in de toekomst ook voor sommige Windows Render programma's.

DirectX 12 pag 2


zie ook DirectX pag. 1

Indien uw computer met Windows 10 werkt, dan heeft u automatisch ook DirectX 12 tot uw beschikking!

En heeft u naast de standaard grafische ondersteuning nog een extra grafische kaart? Dan maakt u gebruik van de nieuwe Multiadapter mogelijkheid om deze ook mee te laten rekenen. Zelfs als het gaat om grafische kaarten die van verschillende fabrikanten zijn.

Waar hebben we dat eerder gehoord? Jawel, DirectX 12 klinkt als AMD's Mantle API, die nu naar de achtergrond is verschoven.

M8 Mini Gaming computer van ASRock Inc. (niet leverbaar in NL)

Review in Hardware.info uit okt. 2013

 

Is een extra grafische kaart bij Gaming nodig?

Bij een laptop is dat technisch meestal niet mogelijk, bij desktop met moderne PCI E sloten is dat wel mogelijk. Indien met Windows 10 & automatisch met DirectX 12 wordt gewerkt, dan kunt u ook Gamen met een geïntegreerde Intel of AMD Graphics, maar de echte snelheid wordt bereikt door één of meerdere externe GPU's bij te schakelen.

 

Hoe staat het eigenlijk met Render programma's?

Alle aandacht bij Windows 10 en bij de DirectX 12 API's gaat uit naar Gaming. Ook bij de 6e generatie Intel processoren gaat het om voordelig gaming met grafische functies ingebakken op de CPU chip. Render programma's (voor zo ver bekend en te achterhalen) werken nauwelijks met DirectX. Ze worden meestal op meerdere platformen uitgebracht en dan ligt Open standaarden voor de hand.

Daarbij wordt onderscheid gemaakt in Preview en Rendering. En of het Render programma met OpenGL / OpenCL werkt, waarbij CPU snelheid en aantal cores belangrijk is. Of dat het render programma CUDA gebaseerd is waardoor minstens één NVIDIA CUDA kaart aanwezig moet zijn.

Het is de vraag of met de bijzondere DirectX 12 mogelijkheden in samenwerking met Windows 10 er nieuwe render software zal worden uitgebracht, die gebruik maakt van deze nieuwe Windows verworvenheden. Wellicht zullen er in de loop van de tijd bepaalde handige functies van X12 worden geleend. op het Windows platform.

 

- Een korte rondgang onder bestaande renderprogramma's is niet hoopvol in dit opzicht. De manier waarop een render programma werkt en de systeem eisen zijn lang niet altijd even duidelijk. De documentatie blijft in dit opzicht duidelijk achter. -

 

V-Ray RT for SketchUp Pro

De systeem eisen zijn wel heel laag en te beknopt. Te beknopt voor zo'n interessant render programma. Een grafische kaart wordt zelfs niet genoemd, bij de systeem eisen, maar wordt wel gebruikt indien aanwezig (in voorkeuren in te stellen: CPU of CUDA kaart). Zo komt een aantrekkelijke feature niet voor bij de technische systeem eisen van V-Ray.

http://www.chaosgroup.com/en/2/vrayforsketchup.html

 

Artlantis 6

OpenGL en grafische kaart 2 GB of hoger, geen Intel of AMD grafische kaart ondersteuning! Beknoptere systeem eisen zijn er eigenlijk niet. De gebruiker moet het zelf maar uitzoeken.

 

Maxwell Render (CPU)

Accelerated OpenGL Drivers en bij MacOSX zelfs geen enkele specificatie.

Can my graphics card make my renders faster?

The graphics card is not involved in the rendering process. The graphics card is only important when you are setting up the scene in the OpenGL viewport (in Studio). A better graphics card will allow you to move more geometry and textures faster, but it is not involved in the rendering process. The component that controls the rendering calculations is the processor. Using either a faster processor (GHz), a multi-core processor, or several CPUs in a farm, is the best ways to reduce render times.

 

Maxwell Render (GPU)

De in ontwikkeling zijnde nieuwe Maxwell CUDA Render maakt gebruik van NVIDIA's CUDA cores in de NVIDIA grafische processoren. Hoe meer cores, des te sneller krijgt u een Preview en de rendering. Netzoals dat bij Octane Render of Bunkspeed het geval is.

 

Iray gebaseerde render software

3ds Max, Autodesk Revit, Autodesk Maya, Rhinoceros, DAZ Studio, Bunkspeed, Bloom Linit cloud rendering, en Iray server.

3ds Max 2016

Refer to the Recommended Hardware wizard for a detailed list of recommended systems and graphics cards.

Maar deze tool is nog niet berekend op Windows 10 of de nieuwe Autodesk software. Als er al antwoord komt dat ziet u NVIDIA Quadro kaarten als optie.

 

DirectX 12 & Gaming

Voordat DirectX 12 en Windows 10 op de markt kwamen, werd alle rekenkracht in de computer van een tweede GPU ongebruikt gelaten. Ook de beschikbaarheid van meerdere CPU cores in de processor kwamen niet altijd toe om een deel van het rekenwerk op zich te nemen (DirectX 11). DirectX 12 heeft de mogelijkheid geschapen om op een efficiëntere manier de werklast over de beschikbare CPU cores te schalen en tegelijk een evt. tweede Grafische processor voor de volle 100 % bij te schakelen.

GDC 2015: Challenge DirectX 12

Andrew Yeung (Microsoft) verklaart op zijn DirectX Developer Blog dat het nu wel mogelijk is om de GPU, ook met meerdere nuttig in te zetten. Of daarmee wordt bedoeld een (bijna standaard) ingebouwde Intel Graphics met een externe GPU of GPU's? Dat was in het begin niet geheel duidelijk. Later werd bekend dat bv. twee AMD kaarten met Crossfire kunnen worden gebruikt of twee NVIDIA's met SLI. En dat met een Intel geïntegreerde grafische kaart PLUS een externe GPU nu voor het eerst deze tweede kaart ook parallel aan de eerste wordt benut. Of the 'Multiadapter'. Postprocessing werk wordt naar de tweede GPU geschoven terwijl de eerste GPU vrij gemaakt wordt om het volgende frame vast aan te pakken. Waardoor de totale Framesnelheid toeneemt. Beschikbare rekenchips kunnen niet langer meer 'uitrusten', maar worden tewerk gesteld.

Grofweg kan worden gezegd dat de geïntegreerde GPU 70% van het rekenwerk op zich neemt en een evt. NVIDIA externe GPU in een PCI slot voor 100 % wordt ingezet.

 

20 % snelheids verbetering met GPU gebonden Games.

Voorbeelden van diverse Games met de snelheidswinst door DirectX 12 en Windows 10.

 

AMD: Running on all cylinders with Windows 10 & DirectX 12.

Rev up your gaming engine!

Even if your GPU could do amazing things, we just couldn't feed it fast enough. [..] But now, every single core of the CPU is being utilized."

Brad Wardell, CEO Stardock / Oxide Games (apr. 2015)

Closer to the Metal

DirectX is already the Windows Graphic API for 20 years used by Game developers to create the fastest, most visually impressive games on the planet (quote of Microsoft). However you asked us to do more. You asked us to bring you even closer to the metal".

For 'metal' one can read close(r) to the processors, GPU and CPU.

DirectX 12

FAQ: All about Windows 10's supercharged Graphics Tech.

juli. 2015

 

Tot de Games Developers Conference (maart 2015) heeft Microsoft zijn kruid droog gehouden

Link

 

Windows 10 voor Gaming

Meerdere externe kaarten kunnen bij Windows 10 als één kaart worden gezien door DirectX 12. Daarmee lijkt voor Gamers de weg open te zijn om met 2 GB kaarten het geheugen simpelweg op te tellen. Bij het gebruik in Render programma's is 1 x 2 GB geheugen = 2 GB, 2 x 2 GB = 2 GB en 3 x 2 GB = 2 GB de standaard. Daar lijkt nu voorzichtig verandering in te komen met de 'Frame rendering method SFR' (Split Frame Rendering).

Ook hier zien we weer dat AMD's Mantle API de voortrekkersrol heeft gespeeld, waarbij Civilization: Beyoud Earth daar gebruik van heeft gemaakt.

Microsoft maakte tijdens de GDC bekend dat men verwacht dat 2/3 van de Gamers eind 2015 over zullen zijn naar DirectX 12, zowel bij Intel Graphics, NVIDIA als AMD. In de praktijk, denk maar aan operating systeem XP, zal het zo'n vaart niet lopen, echter de voordelen zijn duidelijk, ook meerdere CPU cores kunnen door DX12 aan het werk worden gezet. Eind 2015 zullen de eerste Games verschijnen met de nieuwe mogelijkheden die nu beschikbaar zijn gekomen.

Discover what Windows 10 and DirectX 12 can do for your games, and how NVIDIA GeForce GTX GPUs are the best choice for powering those experiences.

NVIDIA Quote on their hardware website 2015.

Nieuwe horizon

DirectX 12 brengt nieuwe grafische mogelijkheden, die het de game ontwikkelaars in staat stellen om ongelooflijke nieuwe visuele effecten op het scherm te toveren. Ze technieken daarachter heten: Volume Tiled Resources, Conservative Raster, Raster Order Views, Tiled REsources, Typed UAV Access, Bindless Textures and A-synchronous Compute and many more. Of te wel rook, vuur en allerlei complexe licht- en schaduw effecten. En dat alles met een lage CPU overlaod, aangezien een deel van het rekenwerk naar de GPU wordt verschoven.

First 4-way SLI DirectX 12 demo with incredible graphics

Fantastische graphics

First CryEngine DirectX 12 demo

Six weeks of hard work to port King of Wushu from DirectX 11 to 12.

 

Multi-adapter DirectX12 demo

apr. 2015

DirectX 12 Multiadapter: Lighting up dormant silicon and making it work for you

 

 

GTX 780 populaire NVIDIA kaart

 

Hoe zitten de DirectX versies in elkaar?

De bekende versie nummers van DirectX zijn 11 en 12. Waarbij er juist bij 12 (introductie 29 juli 2015) veel vooruitgang is geboekt ten opzichte van de 11 uitvoering. Deze API versie is Windows 10 en Xbox One compatibel. Maar is de vermelding van "DirectX 12 compatibel" ook werkelijk alles zeggend? Is DirectX zaligmakend voor allerlei Windows programma's? Zeker niet, er zijn heel wat Windows programma's die in het geheel geen gebruik, of alleen de oudere functies van DirectX gebruiken. Daarvoor in de plaats is dan de ondersteuning van OpenGL, OpenCL belangrijk. Waarbij ook deze Open uitvoeringen helaas diverse sub categoriën kennen. Volledig "OpenGL" compatibel is er vrijwel niet, als het uit de specificaties al terug te vinden is bij de aan te schaffen software. Waarbij OpenGL 4.5 en NG het op neemt tegen DirectX 12 en Mantle (alhoewel deze inmiddels zelf min of meer naar de achtergrond is verhuisd). Ook open standaard Vulkan is een nieuwkomer API die eerder dan verwacht de markt zal betreden. Vulkan lijkt specifiek voor video games te zijn ontwikkeld en is cross-platform.

PC WORLD LINK

 

Vulkan moet de OpenGL voor de nieuwe GAMING industrie gaan vervangen, dichter 'bij het metaal'. Met deze aanduiding die ook door Mantle en DirectX 12 wordt gebruikt. Vulkan zou de nieuwe OpenGL worden, maar wat gebeurt er dan met OpenGL? Dat zal voorlopig zeker zijn steentje bijdragen, waarbij Vulkan door insiders als een nieuwkomer wordt beschouwd, waar nog veel aangesleuteld zal worden. OpenGL gaat er dus zeker niet uit. Net zoals bij DirectX 12 is ook bij Vulkan rekening gehouden met de grote massa aan uitstaande hardware, die niet een twee drie zal worden vernieuwd. Ook op wat oudere hardware zal Vulkan API kunnen worden gebruikt. Waarbij de ondersteuning van wel of geen OpenGL ES 3.1 de maat lijkt te worden met de support van Compute Shaders.

Het goede nieuws is dat bij de introductie van DirectX 12 door Microsoft het duidelijk werd dat het lang niet altijd nodig is om de bestaande hardware aan te passen om toch gebruik te kunnen maken van een beperkt aantal nieuwe mogelijkheden van DirectX 12. Anderen vereisen wel dat u een niewe GPU daarvoor aanschaft. Maar alle basis functies ook met een DirectX 11 kaart blijven werken, aangevuld met enkele features uit 12.

Uiteindelijk is door toedoen van AMD's Mantle, DirectX 12 uitgekomen met een aanzienlijke verschuiving in werkzaamheden van processor naar grafische kaart en met ondersteuning van WINDOWS 10 en XBox One. Plus een reductie in opgenomen vermogen.

 

Feature Levels DirectX

DirectX 12 is de hoofdversie, maar binnen deze zijn er nog subversies (feature levels). Een Feature Level legt het niveau van de support van een grafische kaart vast, terwijl deze geheel de onderliggende specificaties van het hoofdniveau zoals 11.1 of 11.2 of 12.0 ondersteund.

Zo kennen we bij X12 12_0, 12_1. Bij DirectX 11 zijn 11_0 en 11_1 de feature levels.

Hoe hoger de ondersteunde Feature Level (12_1 is beter dan 12_0) des te groter is de overeenkomst met alle functies binnen deze API. Maar zelfs binnen de nu gespecificeerde 12_1 zijn niet alle (toekomstige) mogelijkheden verwerkt. Het ligt dus voor de hand dat in de toekomst er 12_2 en wellicht 12_3 uit zullen komen. In het algemeen ondersteund AMD DirectX 12_0 en NVIDIA 12_1, maar voor actuele gegevens dient u de resp. websites te raadplegen.

Het is ook mogelijk dat het feature level achterblijft bij de hoofdversie zo kan een Feature Level 9_3 alle games draaien volgens DirectX 9, met daarbij DirectX 11 effecten. Een en ander wordt er niet transparanter op, maar het heeft alles te maken met schrijven van nieuwe codes voor diverse games.

NVIDIA geeft op haar website aan dat Kepler en Fermi kaarten DirectX 11 niet ondersteunen met Feature Level 11_1, omdat er twee instructies eenvoudigweg niet aanwezig zijn in de GPU's. Vanaf Fermi 2010 wordt die 11_1 wel meegenomen. Alleen de Maxwell uitvoeringen hebben 12_0. En bij Intel Graphics is Haswell en Broadwell 11_1. En inmiddels zijn de Maxwell uitvoeringen zelfs 12_1 compatibel. AMD heeft dat nog niet, maar deze biedt daarentegen als enige Tier 3 resourcce binding en a-synchrone Shaders. Indien u de GCN 1.0, Fermi of Kepler kaart hebt dan is het best en goed mogelijk dat u wel gebruik kunt maken van enkele DirectX 12 mogelijkheden, die er toe bijdragen dat een Game beter draait.

 

Tier DirectX

Daarnaast zijn er Resource-binding tiers gegevens om aan te geven hoeveel overige functies er aan zijn toegevoegd. Dat heeft te maken met Textures en de buffers, een belangrijk gegeven bij Render programma's. Bij Microsoft worden op dit moment 3 niveau's onderscheiden: Tier 1, de onderkant; Tier 2 midden en Tier 3 zonder beperkingen.

 

Zijn de meeste grafische kaarten voor DirectX 12 geschikt?

Nee, een aantal kaarten (meetdatum okt 2015) zijn nog niet geschikt voor 12, wel voor 11. Het aantal dat wel geschikt is neemt echter gestaag toe. NVIDIA's kaarten van de 400-serie zijn DirectX 12 geschikt. Ook de 7000 reeks van AMD is klaar voor DirectX 12.

Ook de nieuwste geïntegreerde Intel HD Graphics ondersteunen in de generatie 7.5 en 8 DirectX 12 en TIER_1.

Extremetech link

De populaire 680, 780 Ti en 980 Ti GPU's van NIVDIA hebben resp. 11_0 en 2 GB VRAM, 11_0 en 3 GB VRAM en 12_1 ondersteuning met 6 GB VRAM.

 

BIOS

Bij een aantal kaarten is het mogelijk om de BIOS op een later tijdstip kan worden aangepast met nieuwe mogelijkheden en kloksnelheid en turbo verbeteringen. Zo'n BIOS Flash is gemakkelijk uit te voeren bij de typen waar dat betrekking op heeft, maar het is handig om van te voren zo goed mogelijk te kijken naar de ondersteunde kaarten. Zo is het mogelijk dat bij één kaart model het bij de ene fabrikant wel werkt, maar bij de andere fabrikant niet. Zoals bekend worden bekende GPU typen door diverse fabrikanten gefabriceerd met andere prioriteiten en mogelijkheden zoals geheugen, snelheid bus, moederbord en kloksnelheid en turbo mogelijkheden.

Jammer dat de gebruikers van die specifieke kaart fabrikant soms wel of soms niet in staat zijn om mee te gaan met de laatste BIOS update die er mogelijk is. Van te voren bepalen of dat in de toekomst het geval zal zijn is niet mogelijk. Daarnaast wijzen sommige fabrikanten er fijntjes op dat de garantie vervalt, indien de kaart buiten de door de fabrikant (zoals ASUS, EVGA, Gigabyte, Inno3D, MSI, Sapphire, Zotac etc.) uitgeleverde BIOS wordt gebruikt. Het is begrijpelijk dat indien bv. MSI de grenzen van de mogelijkheden van de GPU chip al op scherp heeft gezet het daarna niet langer mogelijk is om dat via de BIOS nog een stapje extra te verhogen.

 

homepage

omhoog