RENDER ZONE

http://www.ontmoeting.nl/renderzone/

homepage

 

AMD


AMD is de fabrikant van processoren en van grafische kaarten, maar ook van geïntegreerde grafische functies op de CPU.

AMD is voortgekomen uit 7 medewerkers van Fairchild Semiconductors in 1969 met als CTO Jerry Sanders. AMD produceert zijn chips niet zelf, Intel doet dat wel in meer dan een dozijn fabrieken verspreid over Amerika, Ierland, Israel en China. Dat behoeft geen groot nadeel te zijn, chips produceren is een zeer kostbare investering, die elke periode weer opnieuw terugkomt. Ook NVIDIA produceert zijn chips niet zelf. Maar zowel NVIDIA als AMD doen de ontwikkeling wel zelf.

AMD oprichters van het eerste uur.

 

Intel met z'n HD Graphics is weliswaar de marktleider, maar AMD heeft in het verleden met z'n semi-64-bit Operteron- en Athlon processoren zelfs Intel aangespoord om haast te maken. Maar AMD zucht enorm onder de grote druk van Intel die telkens weer (tick-tock) in staat is gebleken om z'n chips op een kleiner raster uit te brengen of om de architectuur en vermogen aan te passen.

Deze miljoenendans is niet bij te houden en AMD staat onoficieel in de etalage. De overname van ATI (juli 2006 voor 5,4 miljard dollar) heeft ze geen goed gedaan en het proces alleen maar versneld. De tekst "AMD acquires ATI to create a new, innovtive processing powerhouse" is dan ook niet helemaal uitgekomen.

Wat dreef AMD om ATI over te nemen?

Voor een bedrag dat vele malen hoger was dan het beschikbare kapitaal. En een overname bedrag dat veel te hoog was. Het idee is dat ze veel zagen in de combinatie tussen CPU en GPU op één chip, of te wel "geïntegreerde grafische functie". Het resultaat is dat er minder grafische kracht kan worden geboden en het aantal CPU cores wordt door de grootte van de chip daarmee ingeperkt. Maar het opgenomen vermogen (belangrijk bij dunne laptops en tablets) kon ook een stuk lager uitkomen.

De tablet en mobiele markt ging echter uit van SoC (System on Chip) en niet van een CPU & GPU. De Britse processor gigant ARM ging daarmee aan de haal. De structuur / architectuur van ARM is compleet verschillend van de Intel's en AMD's. De rest van de 'integrated GPU-markt' wordt in 2015 door Intel gedomineerd.

 

AMD heeft een lange geschiedenis met rechtzaken

http://www.cnet.com/news/intel-and-amd-a-long-history-in-court/

Ten opzichte van de 86.000 medewerkers van Intel hebben zij er 16.000 (cijfers uit 2007).

AMD heeft een enorm kapitaal van Intel op hun bankrekening zien bijschrijven, maar of dat echt zoden aan de dijk heeft gezet? Veel van de rechtzaken werden na jaren touwtrekken door AMD gewonnen.


CPU test Intel versus AMD in Gaming

http://www.technologyx.com/featured/amd-vs-intel
-our-8-core-cpu-gaming-performance-showdown/


In the first quarter of 2007, Intel paid Dell $723 million to remain the sole provider of its processors and chipsets (accounting for 76% of the system builder's total operating income of $949 million). AMD would later win a $1.25 billion settlement in the matter, which is surprisingly low on the surface, but probably exacerbated by the fact that at the time of Intel's shenanigans, AMD itself couldn't supply enough CPUs to its existing customers.

bron:

http://www.techspot.com/article/599-amd-rise-and-fall/page2.html

REPORT ANALYSIS AND FINAL THOUGHTS

So, there you have it. After a wide variety real-world game tests, we can see that AMD's relatively low-priced FX-8370 is able to keep up, and even trade blows with Intel's most powerful consumer desktop processor. Sure, this comparison isn't really all that realistic, as not a single game on the market will support the 16 threads that the Core i7 5960X offers, and you'd be hard-pressed to find a game that can use all of either processor's eight cores.

http://www.technologyx.com/featured/amd-vs-i
ntel-our-8-core-cpu-gaming-performance-showdown/5/


Verschil tussen (rood) DirectX 12 en DirectX 11 (blauw) bij AMD's FX-8370.

Toch blijft het jammer dat AMD in zwaar weer verzeild is geraakt, Intel heeft nu geen tegenwicht meer voor nieuwe uitdagende en snelle ontwikkelingen of interessante prijsstellingen.

Intel's Skylake lineup is robbing us of the performance king we deserve

sept 2015 door Peter Bright

http://arstechnica.com/gadgets/2015/09/intels-
skylake-lineup-is-robbing-us-of-the-performance-king-we-deserve/

De auteur veegt de introductie van de nieuwe 6e generatie Intel CPU's aan de kant en maakt duidelijk dat de processors niet wezenlijk anders zijn dan de voorgangers, maar opgepoetst worden met extra cache en een andere architectuur waarbij eDRAM de rol van level 4 cache op zich neemt. Maar meer cache levert helaas ook meer latency op. En zoals Intel heeft ingeschat is de markt voor 4-core inmiddels de middenmoot, veel appliaties waaronder render programma's vragen duidelijk om 6- of 8 core CPU's.

Uit een Forum over de Skylake introductie

This is what happens with no competition... :-|

When's the last time we saw any price cuts from Intel?

 

MD's Kaveri, ook met een geïntegreerde GPU

Kaveri generatie (jan. 2014) is de serie van AMD met de APU's (Accelerator Processing Unit) of te wel de naam van een processor met geïntegreerde video functies. AMD mikt daarbij op 3D graphics in de vorm van Gaming. In totaal zijn er 4 CPU cores en 8 GCN modules voor 512 rekeneenheden.

http://nl.hardware.info/reviews/5155/3/amd-a10-
7850k-kaveri-review-amds-nieuwste-apu-steamroller-cpu-10-sneller

 

Uit de recensie

"Er werd gevraagd of het niet beter was geweest om Kaveri met 6 CPU cores uit te rusten en minder GPU kernen werd resoluut met een NEE geantwoord. Volgens CTO Joe Macri is er (dat moment) nog te weinig software die gebruik maakt van meer dan 4 CPU cores."

Daarbij wordt wederom de grote markt aangehaald met multimedia toepassingen en foto- en video bewerkingen. Joe Macri (AMD) zegt dat de GPU cores veel sneller kunnen werken om dat deel van het rekenwerk uit te voeren.

Maar zo vat de auteur in de test fijntjes samen:

"hij heeft gelijk, maar zolang nog niet alle multi-threaded software opnieuw is uitgebracht (herschreven) om optimaal gebruik te maken van de GPU blijft deze keuze nadelig".

En met 'herschreven' bedoelen we met compleet nieuwe C++ codes, die bijna nooit door dezelfde programmeurs kan worden uitgevoerd die gewend zijn om voor CPU te programmeren. Daar is echt een jongere generatie voor nodig die uitgebreid hoger onderwijs heeft gevolgd voor parallele verwerking. Kaveri heeft bij AMD dus de trend gezet naar snellere grafische processen voornamelijk via OpenCL en minder snelle CPU. AMD heeft daarbij de gok genomen om OpenCL als speerpunt naar voren te halen. Eén van de weinige software leveranciers Adobe gaat daarin mee. Terwijl we ondermeer bij Apple zien dat OpenGL en OpenCL op termijn juist terzijde worden geschoven om plaats te maken voor Metal. Zelfs AMD heeft in het verleden Mantle als API naar voren geschoven om als vervanger van DirectX, maar dat is inmiddels in de koelkast gestopt, of te wel OpenSource van gemaakt.

Het is van belang wat Apple de komende jaren voor Roadplan heeft uitgestippeld, ook voor AMD. Zou Apple AMD overnemen?

Ook voor AMD geïntegreerde processoren blijft de enkele regel bij Render programma software "integrated graphics not supported" van kracht.

We hebben het al eerder bij Intel gezegd: of het terecht is, dat is maar helemaal de vraag. Indien er goede communicatie is tussen hardware- en software vendors zou dit toch moeten kunnen worden opgelost.

AMD noemt de geïntegreerde grafische functies op de CPU een APU (Accelerated Processing Unit). In deze 'integrated GPU-markt' is Intel echter veruit de grootste.

 

homepage

omhoog