RENDER ZONE

2

http://www.ontmoeting.nl/renderzone/

homepage

 

Aankoop ijkpunten


 

Bij de aanschaf van een render- of animatie programma kunt u de volgende ijkpunten hanteren, om een beoordeling te maken van het aan te schaffen product.

1. Is het geschikt voor de beschikbare computer (Hardware / Mac of Windows)?

2. Zo niet, bent u van plan daar eerst een nieuwe computer te kopen?

3. Is het programma wat u zoekt? Zijn de te maken renderingen die u op internet ziet, hetgene u zelf ook wilt gaan maken? Werkt het programma op de processor, op de grafische kaart of op beiden?

Werkt het programma als stand-alone, of als plug-in voor een 3D programma. Heeft u het geschikte 3D programma al, met de juiste versie?

4. Kunt u aan de hand van de tutorials en films een indruk vormen van de manier waarop dat tot stand moet komen, of te wel is de interface prettig en snel?

5. Kunt u zich een indruk vormen van render snelheid ten opzichte van de gebruikte (en vermelde) hardware?

6. Zijn de import- en export formats aanwezig, die u zoekt?

7. Hoe is de verhouding tussen aanschafprijs van product A ten opzichte van B of C?

8. Zijn er nog bijkomende kosten, zoals prijs van Upgrade, plug-ins, Shaders, Components etc.? Of in de toekomst nog een hogere uitvoering bv. een Pro of een animatie versie.

Is het mogelijk om dat terug te verdienen, of te gaan verdienen met bestaande of met nieuw aan te trekken klanten? Hoeveel renderingen denkt u in de toekomst te gaan maken?

9. Hoe staat de fabrikant van A, B of C ervoor? Bekijk de website eens met een andere bril. Bezoek het Forum, ook al moet u daarvoor een wachtwoord en E-mail opgeven. Bekijk de ijkpunten voor een goed Forum.

10. Is er een handleiding in PDF vorm vrij beschikbaar? Of in html vorm? Of is het voorbehouden voor mensen die met de demo gaan werken? Lees of scan dat dan eerst goed door, is het duidelijk en netjes uitgevoerd? Is het mogelijk deze te printen? Gaat de handleiding alleen sec over de gereedschappen of doet de fabrikant er nog een schepje bovenop, door ook te vertellen waarom en hoe het werkt? Worden de achtergronden ook belicht?

Is er een duidelijk Upgrade overzicht, van de veranderingen gedurende de afgelopen looptijd van het programma? Of wordt dat verborgen gehouden?

11. Wie zorgt voor de uiteindelijke verkoop? Een render programma ontwerper kan de verkoop en marketing aan een derde partij hebben uitbesteed. Diegene die het programma te koop aanbiedt, dáár heeft u als klant mee te maken.

12. Dat geldt ook voor de verkoopketen naar beneden toe, van fabrikant, verkooporganisatie via distributeur naar software dealer naar de eindgebruiker. Zijn ze aanspreekbaar via E-mail of telefoon vóór en na de aanschaf? Hebben ze verstand van het programma en kunnen ze u van advies dienen, betreffende de programma's, die zij te koop aanbieden?

 

 

Sprong in het diepe

Met passie

Er echt voor gaan

 

Geloof de beweringen op websites (dus óók op deze website) niet voor de volle 100 %, er zit altijd een verhaal en interpretatie achter van diegene die de teksten schrijft, of voor zijn (vaste- of freelance) dagelijkse boterham moet schrijven.

Bekijk bij de YouTube tutorials altijd eerst met welke hardware dat geproduceerd is, zonder vermelding van die essentiële technische gegevens is interpretatie en evalutatie voor uw situatie onmogelijk. Een programma dat 'niet vooruit te branden is' kan in een YouTube tutorial 'lekker vlot werken', omdat er een super werkstation met dito grafische kaart voor gebruikt is. De voorbeelden zijn legio en direct op te roepen. Een voorbeeld uit het verleden was dat van Shaderlight, waarbij men gebruik maakte van een computer van meer dan 3500,- Euro om 'zogenaamd even snel' de demo van de software te showen. De gebruiker, met de minimale technische vereisten-lijst in de hand kwam daarbij bedrogen uit.

Probeer altijd zelf voldoende kennis te vergaren en ga er dan voor, zie de link hierboven.

 

Demonstratie programma downloaden

Neem de tijd ervoor en "download ons demonstratie programma", zodat u direct met uw eigen computer kunt bepalen hoe het werkt. Dat is de leuze op veel websites! En met wat voor een snelheid de Preview en de Renderingen / Animaties tot stand komen.

Een theoretische benadering ingegeven door gemakzucht van de fabrikant, indien deze onvoldoende optimale documentatie beschikbaar stelt. En dan denken we niet aan het aanmaken van wachtwoorden en het geven van E-mail adressen, maar handleidingen gewoon openbaar in te zien.

Sommige programma's hebben een zgn. 'hobbel' ingebouwd in de interface, waardoor nieuwelingen vrij snel op het verkeerde been worden gezet. Door een te beperkte tijd, de onbekendheid en wellicht onduidelijke handleiding wordt het punt al heel snel bereikt, waarbij het programma aan de kant wordt geschoven. Bent u daar eenmaal overheen, dan kan zo'n programma wellicht prima voor u functioneren! Maar in het begin, zonder de noodzakelijke optimale professionele (beginners) documentatie wordt het weinig. Besteed er dus behoorlijk wat tijd aan om de eerste stappen in het programma te leren nemen, om een goede optimale keuze te kunnen maken.

 

In de praktijk is een demo alleen goed te beoordelen:

1. indien u er de nodige tijd voor vrij maakt. Zie het als een goede voorbereiding en 'warming-up' bij hardlopers

2. u beschikt over een professionele (engelse) handleiding

3. zo mogelijk aangevuld met een starters handleiding

4. de juiste, geschikte hardware gebruikt, die minimaal aan de geadviseerde eisen voldoet.

5. een dealer u wellicht verder opweg kunt helpen via E-mail of telefoon

6. kennis en ervaring hebt opgedaan met vergelijkbare producten.

 

Een programma zonder professionele engelstalige handleiding is als een plastic eendje in de zee.

Slakken snelheid

Fabrikanten en leveranciers willen nog wel eens een beetje, of veel overdrijven als het gaat om de kwalificaties van hùn programma. En ze hebben daar allemaal verschillende en soms zelfs goede redenen voor. Redenen overigens die ze niet op papier zetten.

We hebben vaak de indruk dat bij het lezen van een website het duidelijk wordt, dat DIT programma echt HET ENIGE GOEDE EN SNELLE programma ter wereld is met DE MEEST UITGEBREIDE GEAVANCEERDE MOGELIJKHEDEN. Indien u bij renderzone rondkijkt, dan ziet u dat er veel meer programma's zijn die uniek zijn.

Slakkengangetje

We weten dat slakken zich langzaam bewegen, hou er rekening mee dat een render programma tijdens het renderproces zich als een SLAK kan gedragen. Maar ook bij de Preview, waar u bekijkt of de gemaakte instellingen ook werkelijk een beter plaatje opleveren, of juist het tegenovergestelde.

U kunt de voortbeweging van een slak versnellen indien u onderweg eten klaar legt, of een soort landingsbaan van water uitsprenkelt. De snelheid van de slak verschilt per soort. Optimaal kan deze 5 meter per uur afleggen.

Of te wel door een slimmere manier te bedenken om uw 3D-model op te bouwen en in het render programma te gebruiken (lees het Forum, maak andere Views en kies andere Shaders en lichtbronnen). Of gebruik minder (ingewikkelde en lagere resolutie) Shaders of minder (grootte en aantallen vertexen) componenten. Of om de resolutie van het eindproduct en de kwaliteit (anit-alias) van de rendering te beperken. Allemaal zaken waar je liever niet direct aan wilt denken of op wilt inleveren.

Het kan ook door een andere rekeneenheid te gebruiken, bv. door van processor naar grafische kaart over te schakelen, maar dan dient het programma dat wel te ondersteunen (en uw computer hardware ook !). Vrijwel alle grafische kaart render programma's blinken uit door de aanzienlijke hogere render snelheid ( maar niet van de interface instellen), mits de aanwezige hardware up-to-date is.

 

Opties en mogelijkheden

Bedenk dat bij grafische kaart georiënteerde programma's het aantal opties en mogelijkheden soms nog uitgebreider is, dan bij conventionele processor (CPU) programma's. Maar bedenk wel, of u al die geadverteerde mogelijkheden ook dagelijks zult gaan gebruiken, of juist niet.

Bekend is dat nieuwe grafische kaart render programma's lang niet alle opties van een conventioneel processor programma biedt, het gaat erom wat heeft u in ieder geval nodig moet hebben voor uw dagelijkse werk. Langzamerhand komen er telkens toch weer nieuwe nuttige functies bij, alleen dat kost veel tijd van de programmeurs.

GTX 980 NVIDIA GPU

Uitbesteden

Het is niet ongebruikelijk dat daarom renderspecialisten (iemand die in opdracht renderingen voor derden uitvoert) over meerdere programma's en computers beschiken, om uw eindproduct zo goed mogelijk te optimaliseren door het gebruik van het geschiktste programma.

Monet waterlelies.

Kennis van zaken is bij alle programma's essentieel en dat komt niet met de wind aangewaaid, dat dient verdiend te worden met interesse, oefenen, lezen, oriënteren en studeren. Vrijwel alle beroemde schilders hebben op latere leeftijd hun beste werken gemaakt en veelal in een fractie van de tijd van vroeger, puur door ervaring en doorzettingsvermogen. Maar ze hebben wel een heel leven achter zich van doorzetten, proberen, oefenen en ervaring.

 

Van A naar B Render

homepage

omhoog