RENDER ZONE

4

http://www.ontmoeting.nl/renderzone/

homepage

 

Wat is een render programma?


Cornell Box 1984

The Cornell box is a test aimed at determining the accuracy of rendering software by comparing the rendered scene with an actual photograph of the same scene, and has become a commonly used 3D test model.

Een renderprogramma maakt van een virtueel 3D-model van bv. een nieuw te bouwen huis of interieur, een afbeelding die dicht of zo dicht mogelijk met de werkelijkheid overeenkomt.

Er is een enorme verscheidenheid aan render- en animatie programma's op de markt van gratis uitvoeringen tot aan duizenden (tienduizenden) Euro's voor commerciële uitvoeringen aan toe. Er zijn stand-alone render programma's en render programma's die als plug-in in een 3D-programma worden geladen.

 

Render programma blok diagram

 

De makers van render programma's zijn hoog opgeleid en moeten telkens weer nieuwe toepassingen en opties eigen maken. Waarbij de processor georiënteerde programma's eenvoudig zijn om te programmeren / ontwikkelen dan de veel ingewikkelder OpenCL of CUDA programma's. Die gebruik maken van de parallele capaciteit van moderne grafische kaarten. Vaak is het zo dat er om voor de grafische kaart te programmeren, anders geschoolde programmeurs nodig zijn dan voor CPU.


De Vrije Universiteit in Amsterdaam is als CUDA teaching center aangesteld door NVIDIA

http://www.cs.vu.nl/~rob/CUDA-teaching-center.html

Inmiddels zijn er wereldwijd een groot aantal universiteiten en hogescholen als leer centrum aangesteld. Het ligt dan aan de afgestuudeerden of ze in hun scriptie al blijk geven interesse te hebben in CG en of render programma's optimaliseren.

https://developer.nvidia.com/academia/centers?
type=5034&region=All&country=All
 


Complexe software is zeker niet altijd duurder in aanschaf

In het algemeen zou een programma dat met de processor rendert een lagere verkoopprijs moeten hebben, dan één die met de grafische kaart (GPU) werkt. Dat is meestal niet zo. Vaak zijn de GPU programma's voordeliger in aanschaf, aangezien deze de markt nog betreden en moeten zien te veroveren. Waarbij kan worden aangetekend dat de gebruiker bij GPU programma's één of meerdere geschikte grafische kaarten in de computer moet hebben, waardoor de totale investering, samen met moederbord, processor en voeding, toch hoger zal uitvallen. De gebruiker krijgt, als de keuze voor zijn programma ('s) juist is geweest, wel een veel snellere rekeneenheid er voor terug. Waardoor hij of zij veel vlotter kan renderen lees produceren. Of meer renderingen met andere opties in dezelfde tijd kan afleveren. Of in dezelfde tijd met een hogere resolutie (grootte) kan renderen.

Foto realistisch renderen met grafische kaart

http://www.ontmoeting.nl/renderzone/31-fotorealist.html

Een programma zonder professionele engelstalige handleiding is als een plastic eendje in de zee.

Ontwerpers kunnen kiezen

Tegenwoordig is het mogelijk om onderdelen van een render programma als maker van zo'n programma extern in te kopen, bij specialisten op dit gebied.

We hebben dat al jaren geleden gezien bij de levering van Shaders, Materialen en Componenten. Render Engine kan elders worden aangeschaft, als onderdeel van het eigen render- of animatie programma. De Engine is de motor van het programma waar alles om draait. NVIDIA heeft daar een voortrekkersrol door Engines voor het gebruik in grafische kaarten met CUDA cores te koop aan te bieden. Geen eenmalige aanschaf, maar een aanschaf waarbij telkens door NVIDIA nieuwe vindingen en opties worden toegevoegd. Een soort abonnement op een belangrijk onderdeel van het totale programma.

IRAY is zo'n perfect render onderdeel van NVIDIA

http://www.nvidia.com/object/nvidia-iray.html

We zien daar de grote namen van renderprogramma's, die gebruik maken van de know-how en de follow-up van render Engines van NVIDIA.

Maar er zijn ook kleinere firma's actief op dit terrein, één daarvan is Redway3D uit Parijs, Frankrijk. Met de slogan: "Tomorrow's graphics, today! Zij bieden een SDK aan waarbij de processor de belangrijkste rekeneenheid is met ondermeer een geïntegreerde API.

Een grote speler in de markt is Unreal, midden 2017 heeft men de Unreal Engine uitgebracht om het voor andere renderbedrijven mogelijk te maken zowel op Apple als Windows uit te komen met een nieuwe motor en geschikt voor VR toepassingen.

Eind 2017 blijkt dat de Apple uitvoering van Twinmotion nog steeds niet stabiel is, maar de overgrote meerderheid van Twinmotion gebruikers onder Windows zijn wel tevreden.

 

Met de SDK toolkit

http://www.redway3d.com/products/redsdk/

Er zijn ook render programma's die een bepaald gedeelte van het programma open houden voor verdere ontwikkeling, of wel met plug-ins of wel met SDK's zoals Autodesk 3ds Max met z'n SDK. In de SDK Programmer's Guide wordt de Software Development kit besproken om de mogelijkheden van het programma incl. de interface verder met C++ programmeertaal uit te breiden. Of om MAXScript script taal te gebruiken.

Sundog horizon met strand, rendering

De gebruiker heeft in wezen weinig te maken met al deze interne zaken, die wel of niet in eigen huis door de fabrikant / ontwerpers zijn ontwikkeld. Ze kopen het product om er goede renderingen mee te kunnen maken of om snel renderingen mee te kunnen maken. U dient echter wel rekening mee te houden dat bij evt. updates en Upgrades dat niet alleen maar door de ontwerpers zelf, maar ook de door de derde partij moet worden gedaan. Heeft de derde partij nog veel meer klanten, dan zal met regelmatige periode's er nieuwe Upgrades verschijnen, waar de fabrikant van uw product zich naar zal moeten voegen.

Daar zijn voor- en nadelen aan verbonden. Het voordeel is dat specialisten beter één onderdeel kunnen optimaliseren, waarbij de nieuwste inzichten en mogelijkheden kunnen worden gekozen. Indien ze financieel in staat zijn om het tempo van de nieuwe ontwikkelingen bij te benen. Nadeel is de kennis en daarop uitlopende support van de fabrikant of verkopende partij. Deze zal in de meeste gevallen niet op het niveau kunnen zijn, als bij een 'eigen' ontwikkeld onderdeel.

Naast deze onderdelen is het mogelijk om in een aantal gevallen gebruik te maken van Open Source render programma Engines en deze verder uit te bouwen. Soms tegen betaling van licenties en soms geheel gratis, mits aan de gestelde voorwaarden wordt voldaan.

Een aantal voorbeelden uit onderdelen die kunnen worden ingekocht door makers van render programma's

Lyric SDK
http://chyronhego.com/production-tools/lyric-sdk
Brazil
http://www.cgchannel.com/2012/04/
imagination-technologies-ships-powervr-brazil-sdk/
Softonic
http://en.softonic.com/s/cg-render
 
Sundog software
http://sundog-soft.com/sds/features/ocean-and-water-rendering-with-triton/

https://www.youtube.com/watch?v=LeZkd7d5-3g#t=24


Gepubliceerd op 26 jul. 2015

Sundog Software's Triton Ocean SDK offers the most realistic 3D oceans and water effects to OpenGL and DirectX developers. Render thousands of waves at once using GPGPU-accelerated wave calculations for Beaufort scales 0-9 and swell states 0-9. 3D ship wake effects, impacts, smooth coastline blending, and support for whole-Earth models in geocentric / ECEF coordinate systems. Integrates with any C++ based engine, and includes integration samples for OpenSceneGraph, Unity, Torque3D, osgEarth, and more.

 
Guerilla Rendere v1.0
http://cgworkshop.org/project/guerilla-render-v1-0/
 
Realtime Renders using the Xoliul Viewport Shader in 3ds Max
oct 22, 2009
http://cgi.tutsplus.com/tutorials/create-beautiful-
realtime-renders-using-the-xoliul-viewport-shader-in-3ds-max--cg-1405
 
CharActor Development program
http://www.charamel.com/produkte/charactor_development_program.html
 
Terrain Tool & Software packages
http://vterrain.org/Packages/Com/
 
KarismaCG
http://www.vricg.tv/karismacg/
 
Alioscopy
Real-time CG & professional imaging
http://www.alioscopy.com/en/real_time.php
 
fxguide
Clarisse iFX: a new approach to 3D
july 4, 2012 by Mike Seymour
http://www.fxguide.com/featured/clarisse-ifx-a-new-approach-to-3d/
 
Speedtree
http://docs.speedtree.com/doku.php?id=release_notes_-_6.0
 
Technische Universität Wien
https://www.cg.tuwien.ac.at/courses/Realtime/
 
peregrine labs
http://peregrinelabs.com/yeti/
 
march 2, 2015
Bring your CG Content into real-time
http://graphinesoftware.com/blog/2015-03-02-bring-your-cg-content-real-time
 

Er zijn nog tientallen andere fabrikanten die dergelijke producten uitbrengen. En onder de iOS en Androïd mobiele App's is het een ware wildgroei. Daar zou wel eens het zaadje gelegd kunnen worden, waar we later bij desktop- en werkstation nuttig gebruik van kunnen maken.

 

Principes programma's

homepage

omhoog