RENDER ZONE

http://www.ontmoeting.nl/renderzone/

homepage

 

Bedrijfscultuur nodig op de schop?


Of het uw eigen bedrijf is of het bedrijf waar u zaken mee doet. Of een merk dat u vertegenwoordigd. Er is altijd wel ruimte voor verbetering. Of u werkt als ZZP'er voor één of meerdere grote organisaties, hoe kijkt u dan aan tegen 'uw werkgevers'?

Maar wat is verbetering?

Dan zullen we eerst de doelen en definties moeten stellen om te kunnen meten, wat wel en wat niet aan de van te gestelde voorwaarden voldoet. Waar ruimte is voor verbetering of bijsturing. Het is verstandig om zo'n lijst inderdaad op te stellen, na uitgebreide evalutatie. Als een bedrijf zich daar nl. precies aan conformeert, dan krijgt u exact wat u wilde. In de dagelijkse praktijk blijkt er een scheefgroei te zijn tussen wat een bedrijf naar buiten brengt en denkt te doen en de praktijk.

We zijn bij de scan van zoveel render programma's een aantal 'onjuiste manieren' van bedrijfsvoering tegengekomen en hebben dat ook zelf meegemaakt. Maar is dat ook werkelijk zo? Wat is de defintie van goed en beter, heeft iemand daar een maatlat voor?

Tijdens het bekijken van zoveel renderprogramma's, gedeeltelijk op afstand (internet) en gedeeltelijk uit eigen dagelijkse ervaring, werd gelet op de volgende punten:

1. website

2. gebruik van termen en kreten

3. uitleg van gebruikte termen

4. Forum

5. documentatie

6. Blog, persberichten etc.

 

Waar is bij deze snelle scan NIETnaar is gekeken?

De rol van sociale media.

 

1.

De website is het meest open communicatie middel, dat een bedrijf met z'n te verkopen producten kent. Wordt hier een potje gemaakt, dan zal dat al snel door vele bezoekers (prospects, bestaande klanten en overige bezoekers) kunnen worden doorzien. Zijn er veel uitzonderingen, veel pagina's die elkaar tegenspreken, of zijn er veel te weinig pagina's met wat een programma doet en bij een Upgrade deed.

 

2.

Met het gebruik van kreten en termen is het moeilijker gesteld om een goed beeld te krijgen. De termen komen vrijwel allemaal voort uit onderzoeksrapporten en afstudeeropdrachten van Universiteiten en Hogescholen over de hele wereld. En van individuele hobbyisten die niets liever willen dan hun 'eigen' verbeterde renderprogramma (onderdeel) uitbrengen voor iedereen om te gebruiken.

De meestal engelse termen hebben dus een gedegen achtergrond, alleen in de loop van de tijd worden deze gratis toegankelijke ideeën en uitvindingen door commerciële bedrijven overgenomen in hun programma's. En daar wordt er een commerciële draai aan meegegeven, ofwel door er TM achter te plaatsen of soms ook wel copyright © te vermelden, terwijl daar bij een open informatie bron geen sprake van kan zijn. TM stelt al helemaal niets voor. Het is gewoon een geleend woord en aangepast aan hun doel.

Dan zijn er nog de termen waarbij de definitie is gewijzigd (wel of niet uitgelegd) van wat het in eerste oorsprong de betekenis was.

Onder aanvoering van sales en marketing. Ze geven er dus een eigen draai aan mee. De term blijft, alleen ze bedoelen er iets anders mee. Of wat nog erger is, de term gaat een eigen leven leiden en niemand in de organisatie kan meer herleiden of vertellen wat uiteindelijk de betekenis erachter was. Vraag het management maar eens face to face naar de werking van hun rendersoftware.

We hebben een aantal van deze termen onder het vergrootglas gelegd

En eerlijk gezegd is er nauwelijks meer uit te komen. Het beste komt een website van een bedrijf er van af, indien ze zo vriendelijk zijn om uit te leggen wat zij denken, dat ze bedoelen met het gebruik van zo'n term. Maar dat is echt een zeldzaamheid, waarbij soms extreem en interessante wendingen aan de oorspronkelijke en enige uitleg worden gegeven. Als er verteld wordt wat men bedoeld, dan is het al veel beter dan het klakkeloos overnemen en soms ook misbruiken van woorden. In de rest van de verkoopketen is het nog lastiger om de echte bedoeling en definitie van deze termen te achterhalen, bij de leverancier of fabrikant komt het antwoord niet. Er zit dan niets anders op om 'gewoon' een eigen zo net mogelijke interpretatie van de teksten over te nemen.

Een render programma zonder al die termen is een naakte bedoening

 

Een uitstapje naar een ander vakgebied

Zonder de engelse render krachttermen is het bijna niet te doen om te communiceren. Niet alleen de fabrikant bezigt dergelijke etiketten, maar ook de marketing, sales, distributeurs en dealers tot en met de gebruiker aan toe. Haal de woorden maar eens weg en het is niet simpel om een render programma (of ander product) aantrekkelijk voor het voetlicht te brengen. Nee, het geldt niet alleen voor render programma's, of andere soorten software.

Zoals we hebben gezien wisten de banken zelf niet wat er in de aangekochte derivaten aan producten zaten, als het maar opleverde voor de verkoop en rendement. De definitie was geld verdienen, hoe en met welke consequenties was niet interessant.

 

We gaan brood bakken . . .

Wat heeft brood bakken met render programma's te maken?

Niets, maar we laten zien hoe de definitie van termen (bv. bij render programma's, zoals Real Time) kan worden ge- en misbruikt. Gaat het daarbij om het uiteindelijke product? Nee het gaat om de weg er naar toe en de gebruikte definities.

De kleine bakker om de hoek die om drie uur opstaat, om zijn brood 'versgebakken' 's morgens in de winkel te leggen wordt geteisterd door supermarkten, die dat ook wel even denken te kunnen doen, alleen met een totaal andere definitie van het woord 'vers'.

We willen toch ook dat ons brood vers is?

Maar wat was dat ook al weer vers? In Duitsland loopt daar een rechtzaak over die moet onderzoeken of Aldi Süd het woord 'vers' wel op zijn voorgebakken ingevroren brood mag plakken.

http://blogs.faz.net/supermarkt/2011/05/20/broetchen-aus-dem-
automaten-wie-aldi-mit-seinen-backoefen-die-baecker-aergert-25/

Brötchen aus dem Automaten: Wie Aldi mit seinen "Backöfen" die Böcker ärgert

Aldi Backoven

"Backofen"-Automat in einer Aldi-Süd-Filiale: sieht aus wie ein Fahrscheinautomat für Riesen

Een 'bakoven' automaat waar 'vers' brood uitkomt, maar wat gaat er in?

Dat mocht de onderzoeksrechter niet komen bekijken bij Aldi, dat was bedrijfsgeheim.

"Wir haben den Verdacht, dass die Brote bei Aldi zu 80 oder 90 Prozent vorgebacken angeliefert werden und nur noch ein Erwärmen stattfindet."

Met één druk op de knop kan de supermarkt klant ("auf Knopfdruck") binnen enkele minuten een warm brood of broodje uit de bakoven halen. Volgens Aldi.

Meer dan 1780 filialen van Süd- en West Duitsland gaan zo'n bakoven installeren.

http://www.huffingtonpost.de/2015/04/13/frisch-
gebacken-brot-aldi-lidl_n_7040966.html

"Frisch gebacken": Was wirklich hinter dem Brot von Aldi und Lidl steckt

"Mehrmals täglich frisch". "Immer frisch von früh bis spät". So werden Brot und Brötchen bei Aldi, Lidl und anderen Discountern beworben.

In Australien ist einen Supermarkt-Betreiber jetzt ein falsches Frische-Versprechen teuer zu stehen gekommen. Ein Gericht verurteilte ihn zu umgerechnet 1,8 Millionen Euro Strafe - weil sein Brot vorgebacken war und monatelang in einer Tiefkühltruhe gelegen hatte. Die Richter sahen eine klare Irreführung der Kunden.

Vorgebacken und tiefgekühlt - das ist offenbar Masche bei Discountern. Von Aldi-Konkurrent Lidl wei man, dass die dort vertriebenen Backwaren "aus Deutschland, ˆñsterreich, Belgien, Frankreich und den Niederlanden" stammen. Aus Tiefkühllagern also. Und das, obwohl sich das Unternehmen immer mit Frische schmükt.

Wij bakken meerdere keren per dag vers voor u ! Maar wat is vers?

Of te wel wat is in render termen eigenlijk 'Real Time'?

 

 

 

4.

Over het Forum hebben we een afzonderlijke do-it-yourself pagina geschreven. Er zijn enkele positieve uitschieters te melden, waarbij de fabrikant elke dag een aantal uren besteed aan het zo optimaal communiceren met zijn doelgroep. Maar ook veel dieptepunten, waarbij de fabrikant de beantwoording van zijn vragen aan de gebruikers overlaat.

LINK http://www.ontmoeting.nl/renderzone/21-Forum.html 


We herhalen wederom de spreuk van Seymour Fine:

"When a customer complains, he is doing you a special favor; he is giving you another chance to serve him to his satisfaction.

You will appreciate the importance of this opportunity when you consider that the customer's alternative option was to desert your for a competitor."

- Seymour Fine, Author 'The Marketing of Ideas and Social Issues'.

Negatieve uitschieters, waarbij 'moeilijke' vragen niet of nauwelijks worden beantwoord (soms zonder enige kennis van zaken) of veel te laat. Of de klant wordt al snel doorgestuurd naar een afgeschermd gebied ('we nemen u even mee naar onze spreek/wachtkamer, wacht u maar af . . .') dat Support heet. Daar kan de klager in het slechte geval wederom drie keer opnieuw zijn probleem uitleggen, zonder dat er een echt antwoord komt. We hebben at zelf drie maal meegemaakt dat dertig regels uitleg tekst werd afgedaan met 2 regels met nieuwe vragen en dat na 3 dagen telkens. Het is dan een kwestie van de lange adem en hoeveel tijd en energie de klant in z'n wel of niet terechte klacht wil stoppen. De doorgewinterde Forum schrijver weet, dat hij niet in de wachtkamer moet blijven zitten, maar al zijn bevindingen (en de 'antwoorden') wederom ook in het openbare Forum moet plaatsen, want daar alleen kan iedereen het lezen en op reageren. Maar belangrijker als er een oplossing is gevonden ook daarvan leren.

Een voor de hand liggend idee voor elke render firma? Geenszins ze moesten daar nadrukkelijk eerst op worden gewezen (!)

 

5.

Documentatie. Opvallend, maar wèl te verklaren is het feit dat de beste documentatie van render programma's uit de Open Source hoek komt, zoals

* Kerkytea documenatie perfect uitgevoerd en met liefde gedocumenteerd.

  • Aqsis
  • Fujiyama
  • Guerilla Render
  • Kerkythea
  • LuxRender
  • Mitsuba Render
  • NOX
  • pbrt
  • Pixie
  • POV-Ray
  • Radiance
  • Sunflow
  • YafRay
  • YafaRay

Vaak hebben deze 'free' Open source renderprogramma's een duidelijk mindere interface, dan commerciële render programma's, waardoor het gebruik veel extra tijd en aandacht vraagt. Maar waar ze in uitblinken is de visie en de wil om de bijzonder complexe materie zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Met behulp van tekst, schermafbeeldingen en tekeningen. Daarbij teruggrijpend op de echte originele principes van de vindingen van render onderzoekers. Ze hebben er plezier in om een technisch ingewikkeld onderwerp te bespreken met hun doelgroep. De passie die daarbij naar voren komt is bij veel commerciˆ´le bedrijven door allerlei oorzaken naar de achtergrond gedrongen.

Kijk maar eens naar de Kerkythea Material Editor (Material_Editor_guide_01.pdf)

 Bij commerciële render programma's hangt de handleiding er maar een beetje bij, "het is lastig om te maken, moet elke keer bij elke versie weer worden aangepast en het is eigenlijk nooit af". De gebruiker van het programma moet het in veel gevallen zelf maar proberen uit te zoeken. Zo is het niet uitgesproken idee, als de hoofdzaken er maar een beetje instaan dan kan de gebruiker de rest wel uitzoeken. "We hebben er geen tijd voor". Naar buiten wordt streng gereageerd op kritiek op de bestaande handleiding en het wordt met een kwinkslag van tafel geveegd.

Er zijn twee belangrijke uitzonderingen bij commerciële programma's en dat is Maxwell Render en ook de veel goedkopere Maxwell render plug-ins hebben een perfecte en diepgaande uitleg over de werking en de achtergronden van de software. Verderop volgt nog een programma.

 

Wilt u het dieptepunt van documentatie weten?

Bekijk en klik in de diverse merken en u kunt snel zelf een indruk krijgen. Bedenk dat render bedrijven in veel gevallen in het geheel geen interesse hebben en geen medewerking verlenen aan externe partijen en gebruikers om alsnog een menu GOED uitgelegd te krijgen. Of dat nu via commeriële kanalen wordt gevraagd, via Support of via het Forum, er komt geen antwoord of een ontwijkend antwoord. De reden daarachter is vaak dat ze dat "om concurrentie overwegingen" doen. Zoals banken en verzekeringsmaatschappijen niet in willen gaan op "individuele zaken" die met de privacy te maken hebben van hun klanten. Vrij doorzichtig.

Het dieptepunt in documentatie is dat er in een render handleiding staat: "indien u de schuif naar rechts beweegt zal het effect groter worden". Wat het effect is van die schuif en welke achtergrond basis dit heeft en hoe een rendering daarmee kan worden verbeterd. Dat staat er allemaal niet bij vermeld.

Het is in de dagelijkse praktijk zo, dat de handleiding een aantal discplines vraagt van de maker, technische kennis van de werking, directe ingang bij de ontwerpers zelf (waar die zich ook mogen bevinden, in het bedrijf of extern) en enige vaardigheden op het gebied van visualisatie. Maar als eerste dient het management oog en geld te hebben om juist in dit aspect van het product te investeren. Indien ze te weinig geld hebben of menskracht, dan is het verstandig om alle rompslomp te laten varen zoals FaceBook en Twitter en desnoods ook de Blog weg te laten. Focus op ECHT BELANGRIJKE ZAKEN en doe dat goed.

Bij het renderprogramma Octane (van Otoy in Nieuw Zeeland) wordt ook een goede handleiding verstrekt aan de gebruikers, niet alleen omdat het (brood) nodig is (omdat het over GPU-CUDA renderen gaat) maar ook omdat ze het een van de prioriteiten vinden om het GOED te doen. Ook uit het Forum blijkt dat ze interesse hebben in de vragen en zo goed mogelijk daarop antwoorden.


Wat heeft bankieren met render programma's te maken?

Niets, maar we laten zien hoe de definitie van termen (bv. bij render programma's, zoals Real Time) kan worden ge- en misbruikt. Over loze propaganda en marktbewerking. Gaat het daarbij om het uiteindelijke product? Nee het gaat om de weg er naar toe en de gebruikte definities.

Een geheel andere discipline: INVESTMENT

Investment banker JP Morgen over zijn goede eigenschappen:

https://www.jpmorgan.com/pages/corporate-responsibility

Culture

"To reach our goal of being the best financial services firm in the world, we are committed to creating an open and dynamic workplace.

We have an Open Communication Policy to encourage free and direct communication between."

uit:

JPMorgan Chase 2012 Corporate Responsibility Report (PDF)

 

Diversity

"Diversity is a cornerstone of our global corporate culture, and we continue to build upon it through a variety of programs and initiatives."

Maar toen de Nederlandse verslaggever van TV omroep Max Cees Grimbergen (programma Zwarte Zwanen) voor de vierde keer op rij probeerde een afspraak te maken voor een vraaggesprek was de "anders zo open" [zie onderstreepte tekst hierboven) investment bankier niet thuis. Ook zakenbank Goldman Sachs haakte al vroegtijdig af, toen het ging over 'vervelende' pensioen vragen.

]

Cees werd niet bij de ingang toegelaten, maar ook op de stoep was hij niet welkom, hij werd door Securtiy regelrecht de straat op gestuurd.

Catherine Keyl vertelde in haar column van 15 juli 2015 over de definitie van 'transparantie', naar aanleiding van Zwarte Zwanen:

"Zelden zo misselijk geworden van het gebruik van het woord 'transparantie'. Een ding is duidelijk geworden, ze zijn niet helder of transparant en belegginsfondsen al helemaal niet."

Ze spreken een voor normale zielen ondoorgrondelijke taal (over investment banks en banken in het algemeen). Reden om na drie zinnen al af te haken."

TV Afleveringen

Zwarte Zwanen 2 - Schatrijk van uw pensioenspremie
Maandag 13 juli 2015
20.25 uur, NPO 2
 
Zwarte Zwanen 3 - De perverse prikkels blijven
Dinsdag 14 juli 2015
20.25 uur, NPO 2
 
http://www.ad.nl/ad/nl/1100/
Consument/article/detail/4102663/2015/07/17/
Presentator-Cees-Grimbergen-trekt-pensioenbeerput-open.dhtml


6.

Blog en persberichten

Aangezien er geen defintie van een Blog bestaat (de definitie schuift in de loop van de tijd met de cultuur mee) kan iedereen er mee doen wat hem goeddunkt.

De beste BLOG die we kennen is die van SketchUp Pro, maar ja dat is geen render programma, maar een 3D-teken programma.

Daar komen externe partijen aan het woord met hun tips en trucs of met nieuw bedachte plug-ins of producten. En dat is verhelderend voor de gebruiker, het maakt de horizon wijder.

De slechtste blog (zonder definitie kan dat niet worden gesteld) is die waarbij de fabrikant zelf elke maand als het ware wordt gedwongen om toch er maar weer wat op te zetten. En dat is dan vaak: u kunt nu nog meer in onze internet winkel kopen, of we hebben een nieuwe add-on of Shader ontwikkeld etc. We zijn samenwerking aangegaan met bedrijf x voor extra te kopen componenten of Shaders. Externe partijen en evt. toeleveranciers van aankoppelde producten en diensten krijgen in het geheel geen toegang tot zo'n gesloten Blog. Sterker nog, ze hebben op de Blog geen E-mail adres vermeld, zodat niemand kan reageren of zijn eigen ideeën of producten kan spuien.

Blog definitie op deze site.

Documentatie - Support - en wat er werkelijk door de consument werd gevraagd.

Zie ook de uitleg van dit sublieme schommel leermodel.

 

Persberichten

Zijn maar al te vaak uittreksels van wat de directie heeft bedacht. Met een dikke knipoog naar de aandeelhouders. Om toch maar te laten weten dat het bedrijf op de goede rails zit en de juiste wissel heeft gekozen. Ook hier is geen enkele vorm van kritiek of opmerking van buitenstaanders mogelijk. Onmogelijk zelfs, het is het officiële standpunt en wensbeeld van de leidinggevenden.

Het heeft vaak dezelfde waarde als de voorgefabriceede Facebook berichten, die door een extern ingehuurd media bedrijf dagelijks worden losgelaten op de media of te wel de argeloze Facebook lezer. De persberichten zijn zorgvuldig door juridische medewerkers beoordeeld alvorens ze op internet worden geplaatst.

Sociale media, de rol die ze spelen


homepage

omhoog