RENDER ZONE

http://www.ontmoeting.nl/renderzone/

homepage 

24 aug. 2017

 

System Requirements voorstel van Uitg. Ontmoeting

 
Technische computer benodigdheden om beter met deze rendersoftware te kunnen werken
 
Voorstel om tot een betere en praktischer verdeling te komen van gemiddelde computer, maximale top computer en de onderste grens van een computer die nog net mee kan. Gekoppeld aan enkele rekenvoorbeelden van wat het nu werkelijk inhoudt indien u met een laptop met 2 Cores zo'n renderprogramma gaat (proberen) te gebruiken.
 
Met als voorbeeld de Benchmark testen CPU van V-Ray.
 
 
De huidige manier van de Technical Requirements trekken het hele beeld scheef, door aan de ene kant een super topmodel computer te plaatsen van meer dan 21.000,- Euro en de andere kant een computer van 230,- Euro met een processor van 5 dollar, van meer dan een decenia geleden. In computertijd dus 4 x 10 jaar = > 40 jaar oud. Dus zowel aan de bovenzijde, als aan de onderzijde ongeschikt voor praktisch gebruik.
 
Het nadeel van de tot op heden gehanteerde methode is dat VRIJWEL ELKE COMPUTER, OOK DIE VAN VELE JAREN TERUG, NOG ALTIJD AAN DE VERMELDE SPECIFICATIES VOLDOET OM DE SOFTWARE TE KUNNEN GEBRUIKEN.
 
Ook de .exe testfile om de hardware vooraf te testen gaat wederom uit van het hele scala van hoog tot super laag. En biedt de toekomstige klant dus weinig soelaas. "De computer wordt door V-Ray geaccepteerd" zet de klant (en zelfs de hardware & software dealer) vaak op het verkeerde been.
 
 
Met behulp van de Benchmark lijsten is een redelijke indruk te krijgen van de prestaties van uw computer configuratie met de daarbij behorende gemiddelden van rendertijden, die u kunt verwachten.
 
We gaan hierbij uit van een gemiddelde wat plaats (rangorde) betreft. Dat is het standaard uitgangspunt voor een goede beoordeling van de gewenste en benodigde computer hardware.
 
We passen deze methode toe op de Benchmark van V-Ray voor CPU. De lijst van de GPU is hiervoor niet te gebruiken, omdat de GPU nog geen gewicht in de schaal legt. (enerzijds omdat V-Ray nog steeds heel zwaar op de CPU leunt, anderzijds omdat de meetgegevens in de Benchmark ook oudere versies van V-Ray betreffen).
 
 

Stap 1

In eerste instantie hebben we zowel aan de top (aller snelste en kostbaarste werkstations) als aan de voet van de gebruikte computers (in wezen onbruikbare bijzonder oude computers) wat ruis. Vandaar dat we 15 plaatsen van zowel de top als 15 van de bodem van de lijst eenvoudig wissen.
 
We gaan uit (de lijst van Benchmark is dynamisch en verschilt iets bij elke nieuwe inzending) van
 
1e plaats 00:18.158
2132e plaats 107:11.055
 
Deze getallen vergeten we. Het voorbeeld rekenmodel gaat uit van
 
15e plaats 00:25 = 25 s
2132e plaats 26:46 = 1606 s
 
Het dynamisch bereik bij deze Benchmark is dus 1606 / 25 = 64x
 
Nemen we hiervan het gemiddelde in tijd, dan komen we uit op 815 s = 13:36 rendertijd en daarmee corresponderend de 2065e plaats in de lijst. We zitten daarbij middenin de processoren (i5 en i3) die in wezen al ongeschikt zijn voor deze software. Dit rekenmodel is dus niet te gebruiken.
 
 
We gaan uit van het gemiddelde van de rangorde, dat is eerlijker, omdat het tevens het gemiddelde is van het totaal aantal inzenders en soorten computers.
 
we gaan uit van de 1e en 2132e plaats en komen uit op plaats 1066 met een corresponderende rendertijd van 168s = 02:48.
 

Stap 2

Deze 02:48 rendertijdstand houden we vervolgens aan als het uitgangspunt. Het is de streefwaarde waar iedereen met deze software naar toe zou willen werken om gemiddeld snel zijn of haar renderingen te kunnen uitvoeren.
 
Ondergrens
Willen we daar van afwijken, of hebben we niet de beschikking op dit moment over dergelijke (gewenste) hardware, dan stellen we als ondergrens een factor 4 langzamer. We komen dan uit op 4 x 02:48 = 4 x 168 s = 672 s = ongeveer 11:00.
De daarmee corresponderende plaats in de Benchmark lijst is 2029e met een AMD A0-7850K processor. Dicht in de buurt zien we de Intel Core i7-4500U, 3537U en i5-3230M processoren met redelijk langzame klokfrequenties en 4 Threads of te wel met slechts 2 Cores! U begrijpt dat dit echt de ondergrens van deze rendersoftware mag worden genoemd. ("geduld hebben-hardware")
Met zo'n computer in de onderste regionen (maar niet helemaal onderaan, zoals de huidige technische gegevens wel aangeven) rendert u 4 x zo langzaam dan de gemiddelde en 8 x zo langzaam als de hoge top machines.
 
Bovengrens
Bekijken we de bovenkant van de lijst met perfecte aangepaste werkstations met snelle multi-core processoren dan komen we in dit rekenmodel uit op 4 maal korter in rendertijd:
 
02:48 = 168 s / 4 = 42 s of te wel 00:42 rendertijd
daarmee corresponderend komen we op de 122e plaats in de lijst.
Het blijkt een Intel Xeon E5-2678 v3 @ 2.5 GHz met 48 Threads ( 24 Cores) processor te zijn.
 
Rond die 122e plaats zien we allemaal Xeon processoren met 24 Cores en zelfs één van 28 Cores (duals dus). De grafische kaarten zijn de goede en prijsgunstige GTX 1070 en GTX 1080 van NVIDIA.
 
De lijst met Intel Xeon Processoren E5 v3 familie is behoorlijk uitgebreid:
 
https://ark.intel.com/products/series/78583/Intel-Xeon-Processor-E5-v3-Family
 
waarbij toevallig de E5-2678 niet meer in het programma is opgenomen.
Kiezen we een andere E5-2680 dan zien we een klantprijs van $ 1.745,-, introductie derde kwartaal 2014, een 12 core processor op 2.5 GHz basisklok frequentie.
In de Benchmark wordt deze aangeduid als x48 Threads of te wel 24 Cores, dat betekent dat het hier ook om een dualprocessor opstelling gaat met twee maal 12 Cores elk. Dus alleen de processoren komen op $ 1.745 x 2 = $ 3.490,- en dan komt het moederbord, de voeding en de grafische kaart en kast er nog bij.
 

 

Stap 3

Hoe zouden de technische gegevens er met dit rekenvoorbeeld er uit komen te zien?
 
De blauwe lijsten zijn alleen maar opgenomen om u een indruk te geven, het gaat om de "de mogelijke omschrijvng" eronder, die voor elk render software programma kan worden vermeld.
 
Daarbij hebben nog geen basisopzet van de benodigdheden gegeven, zoals schermresolutie, muis, SSE2 instructieset, operating systeem Windows versie en of idem voor Macintosh etc.
 
 
1.
High End computer
 
112 - 00:40.860 - Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2690 v3 @ 2.60GHz x48, GeForce GTX TITAN X 12288MB - 1
113 - 00:40.883 - Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2690 v3 @ 2.60GHz x48, GeForce GTX 1080 8192MB - 1
114 - 00:40.903 - Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2690 v3 @ 2.60GHz x48 - 2
115 - 00:40.985 - Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2690 v3 @ 2.60GHz x48, Quadro K5200 8192MB x3, Tesla K80 12214MB - 1
116 - 00:41.203 - Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2690 v3 @ 2.60GHz x48, Quadro K5200 8192MB x2, Tesla K80 12214MB, Tesla K80 12287MB - 1
117 - 00:41.433 - Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2679 v4 @ 2.50GHz x40 - 1
118 - 00:41.615 - Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2690 v3 @ 2.60GHz x48, GeForce GTX 970 4096MB - 2
119 - 00:41.694 - Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2680 v3 @ 2.50GHz x48, GeForce GTX 980 Ti 6144MB x2 - 1
120 - 00:41.754 - Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2680 v3 @ 2.50GHz x48, GeForce GTX 1080 Ti 11264MB - 1
 
121 - 00:41.845 - Genuine Intel(R) CPU 0000 @ 2.20GHz x56 - 1
122 - 00:42.088 - Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2678 v3 @ 2.50GHz x48, GeForce GTX 1080 8192MB - 1
123 - 00:42.138 - Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2680 v3 @ 2.50GHz x48, Quadro K5200 8192MB - 1
124 - 00:42.158 - Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2680 v3 @ 2.50GHz x48, GeForce GTX 980 Ti 6144MB - 1
125 - 00:42.192 - Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2680 v3 @ 2.50GHz x48, GeForce GTX 1080 8192MB x2 - 1
126 - 00:42.276 - Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2673 v3 @ 2.40GHz x48 - 1
127 - 00:42.329 - Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2683 v3 @ 2.00GHz x56, GeForce GTX 1080 Ti 11264MB - 2
128 - 00:42.391 - Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2686 v3 @ 2.00GHz x36, Quadro K5200 7680MB - 1
129 - 00:42.486 - Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2680 v3 @ 2.50GHz x48 - 3
130 - 00:42.619 - Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2683 v3 @ 2.00GHz x56, GeForce GTX 1080 8192MB - 1
131 - 00:42.687 - Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2680 v3 @ 2.50GHz x48, GeForce GTX 1080 8192MB x4 - 1
132 - 00:42.701 - Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2683 v3 @ 2.00GHz x56, GeForce GTX 1070 8192MB - 1
 
 
met als mogelijke omschrijving:
 
High End computer
Intel processor Xeon E5 series 3e generatie
2 x 12 Cores (48 Threads) dual processor opstellingen
Kloksnelheid 2.00 GHz
grafische kaart Quadro K5200, TitanX, 1080, 1070, 980, 970 etc.
 
 
 
2.
Gemiddelde computer
 
1066e plaats in de Benchmark lijst met in de buurt de volgende processoren:
 
1058 - 02:46.856 - Intel(R) Core(TM) i7-4790K CPU @ 4.00GHz x8, GeForce GTX 770 4096MB - 1
1059 - 02:47.155 - Intel(R) Core(TM) i7-3930K CPU @ 3.20GHz x12, Quadro 5000 2560MB - 1
1060 - 02:47.412 - Intel(R) Core(TM) i7-3930K CPU @ 3.20GHz x12, GeForce GTX 670 4096MB, GeForce GTX TITAN X 12288MB - 1
 
1061 - 02:47.456 - Intel(R) Xeon(R) CPU E5-1650 v2 @ 3.50GHz x12 - 1
1062 - 02:47.767 - Intel(R) Core(TM) i5-6600 CPU @ 3.30GHz x4, GeForce GTX 970 4096MB - 1
1063 - 02:48.142 - Intel(R) Xeon(R) CPU L5640 @ 2.27GHz x24 - 1
1064 - 02:48.172 - Intel(R) Core(TM) i7-4790K CPU @ 4.00GHz x8, GeForce GTX 780 3072MB, GeForce GTX 960 4096MB - 1
1065 - 02:48.188 - Intel(R) Core(TM) i7-4790K CPU @ 4.00GHz x8, GeForce GTX 760 4096MB - 1
1066 - 02:48.222 - Intel(R) Core(TM) i7-3930K CPU @ 3.20GHz x12, GeForce GTX 980 Ti 6144MB x2 - 1
1067 - 02:48.289 - Intel(R) Core(TM) i7-7700HQ CPU @ 2.80GHz x8, GeForce GTX 1050 2048MB - 1
1068 - 02:48.722 - Intel(R) Core(TM) i7-4790K CPU @ 4.00GHz x8, GeForce GTX 750 Ti 2048MB - 1
1069 - 02:48.819 - Intel(R) Core(TM) i7-3930K CPU @ 3.20GHz x12, GeForce GTX 1070 8192MB - 1
1070 - 02:48.968 - Intel(R) Core(TM) i7-4770K CPU @ 3.50GHz x8, GeForce GTX 1060 6GB 6144MB - 2
1071 - 02:49.033 - Intel(R) Core(TM) i7-7700HQ CPU @ 2.80GHz x8, GeForce GTX 1050 4096MB - 6
1072 - 02:49.074 - Intel(R) Core(TM) i7-3930K CPU @ 3.20GHz x12, GeForce GTX 670 2048MB - 1
1073 - 02:49.092 - Intel(R) Xeon(R) CPU X5570 @ 2.93GHz x16, Quadro K4200 4096MB x2 - 1
1074 - 02:49.185 - Intel(R) Core(TM) i7-4790K CPU @ 4.00GHz x8, GeForce GTX 970M 6144MB - 1
1075 - 02:49.627 - Intel(R) Core(TM) i7-3970X CPU @ 3.50GHz x12, TITAN X (Pascal) 12288MB x2 - 1
1076 - 02:49.732 - Intel(R) Core(TM) i7-7700HQ CPU @ 2.80GHz x8 - 7
1077 - 02:49.815 - Intel(R) Xeon(R) CPU X5570 @ 2.93GHz x16 - 2
 
met als mogelijke omschrijving:
 
Gemiddelde computer
Intel processor i7 van de 3e - 7e generatie
4 Cores tot 6 Cores
kloksnelheid boven de 3.20 GHz
grafische kaart GTX 980, 1050, 1070 etc.
 
 
 
3.
Aller onderste grens computer
 
2020 - 10:14.280 - Intel(R) Core(TM) i5-2320 CPU @ 3.00GHz x4, GeForce GTX 980 Ti 6144MB - 1
2021 - 10:19.403 - Intel(R) Core(TM) i7-3540M CPU @ 3.00GHz x4 - 1
2022 - 10:20.536 - Intel(R) Core(TM) i5-5200U CPU @ 2.20GHz x4, GeForce 910M 2048MB - 1
2023 - 10:28.424 - Intel(R) Xeon(R) CPU L5520 @ 2.27GHz x4 - 2
2024 - 10:30.194 - AMD FX(tm)-4100 Quad-Core Processor x4 - 1
2025 - 10:32.637 - Intel(R) Core(TM) i5-5200U CPU @ 2.20GHz x4, GeForce 920M 2048MB - 2
2026 - 10:34.876 - Intel(R) Core(TM) i3-2130 CPU @ 3.40GHz x4, GeForce GTX 1050 Ti 4096MB - 1
2027 - 10:44.079 - Intel(R) Core(TM) i3-5005U CPU @ 2.00GHz x4 - 2
2028 - 10:44.339 - Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q8200 @ 2.33GHz x4 - 1
2029 - 11:00.155 - AMD A10-7850K Radeon R7, 12 Compute Cores 4C+8G x4 - 1
2030 - 11:04.442 - AMD Phenom(tm) II X4 B97 Processor x4 - 1
2031 - 11:09.200 - Intel(R) Celeron(R) CPU G1850 @ 2.90GHz x2 - 1
2032 - 11:10.589 - Intel(R) Core(TM) i7-4500U CPU @ 1.80GHz x4, GeForce GT 750M 2048MB - 1
2033 - 11:12.282 - Intel(R) Core(TM) i7-3537U CPU @ 2.00GHz x4, GeForce GT 720M 2048MB - 1
2034 - 11:13.666 - Intel(R) Core(TM) i5-3230M CPU @ 2.60GHz x4 - 3
2035 - 11:13.803 - Intel(R) Xeon(R) CPU E5410 @ 2.33GHz x4 - 1
2036 - 11:22.079 - Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q9300 @ 2.50GHz x4 - 1
2037 - 11:26.656 - Intel(R) Core(TM) i5-4278U CPU @ 2.60GHz x4 - 1
2038 - 11:30.919 - Intel(R) Core(TM) i5-3330 CPU @ 3.00GHz x4, GeForce GTX 1060 6GB 6144MB - 1
 
met als mogelijke omschrijving:
 
Onderste grens computer hardware
 
Intel processor i5 en i7 van 3e - 5e generatie
2 Cores
kloksnelheid boven de 2.20 GHz
grafische kaart GeForce 910M, 920M, 1050 Ti, 750M
 
we zien dat we hier aangeland zijn bij de laptops, waarbij de rendertijden 8x zo hoog zijn als bij het hier genoemde topmodel en 4 x zo hoog zijn dan de gemiddelde computer inzending.
 
 
Dat betekent dat indien u over een aantal renderingen 3 uur zou doen (met gemiddelde computer) het topmodel dat helemaal rendert in slechts 45 minuten. Of indien u een laptop inzet met een langzame i5 of i3 processor dat neerkomt op 12 uur rendertijd.
 
Zo'n simpel rekenvoorbeeld bij de Technical Requirements vermelden schept al veel meer duidelijkheid, dan tot nu toe werd gegeven.
 

Technical Requirements zijn zo belangrijk dat ze NIET in de marge of kantlijn verkort kunnen worden weergegeven. Er dient per renderprogramma EEN INTERNET PAGINA aan gewijd te worden. Naast de prijs van de software en de technische mogelijkheden het belangrijkste gegeven om daadwerkelijk en ook goed, binnen normale tijdmarges mee te kunnen gaan werken.

 
 

TIP

Het is aan eenieder om zijn of haar CPU in de Benchmark op te zoeken om direct de rangorde en de daarmee corresponderende rendertijd te bekijken. Dat kan nuttig zijn, omdat een andere grafische kaart of wat meer RAM geheugen net een aantal stappen in de lijst omhoog kunnen opleveren met gelijkblijvende overige hardware.
 
 

TIP

Voor andere Benchmarks kan het voorkomen dat u met de factoor 4 omhoog en omlaag vanaf het gemiddelde niet goed uitkomt. U zit dan nog steeds aan de uiterste grenzen van de mogelijkheden van de rendersoftware. Pas dan gewoon eens een factor 3 x en 1/3 x toe en bekijk of dat een beter dynamisch en praktisch bereik oplevert. Vermeld ook altijd enkele voorbeelden, met rendertijden.
 

Conclusie

Al deze voorbeelden gaan uit van het dynamische elke dag aangevulde V-Ray Benchmark, waarbij een belangrijk gegeven niet is vermeld: om welke versie van het V-Ray programma gaat het eigenlijk? Om ook nog maar even niet te praten over het soort 3D tekenprogramma.
De nieuwe inzendingen zullen van versie 3.5 en 3.6 zijn, maar zijn als zodanig niet te herkennen.
Het is dus aannemelijk dat de hele Benchmark CPU zowel als GPU gebaseerd zijn op maanden inzendingen van allerlei soorten versies van V-Ray inclusief versies 2.x., waarbij de Hybride werking nog niet doorgevoerd was. Het is dus echt een soort gemiddelde gedurende een bepaalde tijd, waarop de V-Ray software steeds een stapje wordt aangepast en met behulp van de steun van een grafische kaart net iets sneller zou kunnen gaan werken.
 
Een nieuwe Benchmark opzet zou daar op uitgesorteerd moeten kunnen worden (versie vermelding).
 
 
 
 
 
 
V-Ray CPU Benchmark test
http://www.ontmoeting.nl/renderzone/132-vray-cpu.html
 
V-Ray GPU Benchmark test
http://www.ontmoeting.nl/renderzone/133-vray-gpu.html
 
Overige testen met Benchmarks
http://www.ontmoeting.nl/renderzone/131-benchmark.html
 
Snel, sneller en snelst renderen
http://www.ontmoeting.nl/renderzone/136-snel.html
 
 

naar boven