RENDER ZONE

http://www.ontmoeting.nl/renderzone/

homepage 

12 mei 2017


Render software probleem . . .


Telefonische vraag gebruiker renderprogramma plug-in SU Podium

 

"Kunt u mij zeggen waarom het renderprogramma SU Podium ineens zo traag werkt?"

A

De rendersnelheid is een samenspel van 1) hardware computer 2) het soort tekening 3) de ingestelde resolutie 4) de gebruikte opties in Render software en de gekozen opties zoals bv. lichtbronnen en spiegelende oppervlakken.

Welke computer gebruikt u er voor?

Client

Het is een normale PC van HP, die geschikt is voor zware toepassingen . . .

 

A

Dat zegt weinig, we hebben dan toch echt de gegevens nodig van de processor, aantal cores, geheugen, grafische kaart type, computer type, operating systeem Windows versie etc. Indien u mij het typenummer opgeeft, zoek ik het zelf voor u op.

Client

Dat weet ik allemaal niet, ik ben er ook maar zo opgezet om deze renderingen met spoed te maken, ze moeten morgen af.

 

A

Heeft u de Nederlandse handleiding van SU Podium van uitgeverij Ontmoeting?

Client

Ja die hebben we, maar ik weet niet goed of daar ook echt naar gekeken is.

 

A

Wat is de grootte van de tekening in SketchUp?

Client

Ja die is behoorlijk groot.

 

A

Kunt u aangeven om hoeveel Megabyte, hoeveel Edges, Faces en Materials het gaat?

Client

Geen idee, waar kun je dat zien?

 

A

U kunt in SketchUp dat oproepen onder het menu Window -> Model Info -> Statistics

En voor de omvang door het icoon van het bestand in Windows te raadplegen.

Welke 3D modellen gebruikt u in uw tekening?

Client

Uit 3D Warehouse natuurlijk.

 

A

Dat "natuurlijk" is onjuist, tenzij u de aanwijzingen volgt die in onze SketchUp Pro basishandleiding en Tips en Trucs worden genoemd.

Bijna de helft van de 3D Warehouse modellen zijn ongeschikt of minder geschikt om met welk render programma danook te gebruiken. In ieder geval zonder aanpassing daarvan met kennis van zaken.

 

Client

Dus de oplossing is om deze 3D Warehouse 3D modellen dan maar zelf te tekenen?

De deadline is morgen namiddag en dat gaat dus niet lukken. U kunt mij kennelijk niet helpen.

 

A

Wat is de ingestelde resolutie voor de te maken afbeelding in SU Podium?

Client

Geen idee, waar kun je dat vinden?

 

A

De in te stellen resolutie is belangrijk voor de rendertijd. Een twee maal zo brede afbeelding duurt 4 x zo lang om te renderen. De resolutie wordt gekozen aan de hand van de gewenste grootte van de rendering.

Client

Het enige wat ik weet is dat de rendertijd veel te lang is om de deadline van morgen te halen. Kunt u mij dan helemaal niet helpen om dat even te versnellen? Of om enkele tips aan te geven om het even sneller te laten verlopen?

 

A

Het renderprogramma een samenspel van gebruiker, tekening, materialen, computer en instellingen van het programma. En in al deze aspecten gaat het om exacte gegevens om te proberen de rendertijd in te dammen.

Client

Nu dan weet ik het denk ik wel. De oplossing is duidelijk. "De deadline ga ik niet halen en u kunt mij daarin niet helpen".

 

A

Weet u dan dat met behulp van Podium Browser het wel mogelijk is om goede 3D modellen in het ontwerp te halen?

Client

Geen idee, wat is dat?

 

A

Met Podium Browser krijgt u toegang tot een afgeschermde database van goede en optimaal getekende 3D modellen die direct geschikt zijn om in SU Podium of voor andere toepassingen te gebruiken.

Wilt u de moeite doen om ons een E-mail te sturen met de technische gegevens van de computer en daarbij de ontwerp tekening bij te doen? Dan zullen we u proberen te helpen.

Client

Wat is uw E-mail adres?

Dat treft u aan op onze website, op uw licentie formulier, faktuur en in de handleidingen.

 

Conclusie

Er werd (zoals gebruikelijk in dergelijke gesprekken) geen E-mail gestuurd, de reden blijft onduidelijk, aangezien er wellicht met kleine aanpassingen in de tekening wel een redelijke rendertijd haalbaar blijkt. Maar de client wil uitsluitend een kant en klare (kleine) oplossing voor het probleem en geen lecture over wat het eigenlijk had moeten zijn. Het feit dat het kennelijk niet aan het render programma (zal wel een bug zijn . . .) ligt is niet wat ze wil horen.

Des te meer frusterend voor de software dealer, omdat er op deze wijze inderdaad geen enkele hulp mogelijk is, afgezien van deze telefonische uitleg. De client heeft geen antwoord gekregen zoals ze zou willen, een simpele oplossing voor haar problemen, waarmee ze deadline van morgen zou kunnen halen.

Het zo maar even laten maken (in opdracht) van een rendering is dus geen goede keuze geweest van de directie. Er dient een gedegen aanloop en leertijd beschikbaar te zijn om het programma (welk render programma dan ook) goed en gedegen te leren kennen.

 


naar boven