RENDER ZONE

http://www.ontmoeting.nl/renderzone/

homepage

 
Op deze pagina:
1. CPU
2. CUDA cores
3. Combinaties (Hybride)
4. Overige opties

Render programma principe

De processor (CPU) is op dit moment nog steeds meest gebruikte krachtbron voor het berekenen bij renderprogramma's. Maar de OpenCL en CUDA uitvoeringen winnen snel terrein.

 

1.

Er zijn render programma's die uitsluitend met de processor CPU werken. Waarbij meer cores meestal tot sneller kunnen werken leidt. Maar ook de processor snelheid zal zich direct terugvertalen in een snellere Preview en rendertijd. De grafische kaart in zo'n configuratie is minder interessant, maar zeker wel een aandachtspunt. Zo zijn er render- en 3D programma's die het gebruik van een 'geïntegreerde grafische kaart' afraden of zelfs geheel ontraden. Dat wordt dan bij de technische gegevens voor het gemak met één regeltje aangeduid:

* "Graphic chipsets are not supported."

* "3D class Video Card with 1GB MB of memory or higher. Please ensure that the video card driver supports OpenGL version 2.0 or higher and up to date."

* "HD Graphics for an HD World", "Unprecedented power of AMD Radeon graphics technology", "One processor, so may incredible experiences" op de AMD website.

 

* bekijk de pagina met system requirements van V-Ray, wie het na lezing weet, mag het zeggen.

De gemiddelde klant en verkoper in een computerwinkel stapt daar al heel snel overheen. Als ze de achterliggende techniek al kennen. AMD maakt geïntegreerde grafische functies in de processor en Intel doet dat ook al jaren in haar processoren. En dat kan niet als een goede ontwikkeling worden gezien. Intel heeft het grootste deel van die markt in handen, vanwege de prijs.

Bij Intel hebben ze aanduidingen als HD 2000, HD Graphics 3000, 2500, 4000, 5000 serie etc. en namen als Iris Graphics. en Iris Pro. Zie ook op deze site over Intel en AMD integrated graphics.

https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_HD_and_Iris_Graphics

Bij fabrikanten en leveranciers zien we regelmatig dit regeltje tekst terugkeren waarbij de fabrikant probeert te vertellen dat de software goed draait op Open GL compatibele grafische ondersteuning:

* "geheel OpenGL compatibel"

Dit leidt zals vanzelf en automatisch tot forse misverstanden en verkeerde keuzes. Ook over dit onderwerp komen we later nog uitgebreid terug.

2.

Een ander uiterste van een principe voor een renderprogramma is er één die vrijwel uitsluitend met CUDA cores werkt, het door NVIDIA ontwikkelde systeem, waarbij in de grafische kaart(en) een groot aantal CUDA cores is opgenomen, die allemaal tegelijkertijd een deel van de rendering voor zijn rekening kan nemen. Het proces wordt opgesplitst en na berekening later samengevoegd tot een geheel. Om met zo'n render programma te kunnen werken dienen we aan twee eisen te kunnen voldoen: a) de geschikte hardware met een nieuwe (nieuwste) grafische NVIDIA kaart en b) we dienen meer tijd te besteden aan de werkingswijze om een rendering te maken. Heeft u weinig tijd dan valt deze optie af.

3D model in SketchUp -> Octane render. Klik voor vergroten.

 

3.

Dan zijn er render programma's, die combinaties aanbieden, waardoor de gebruiker met een breed scala aan hardware het al snel kan gebruiken. We denken daarbij aan de in opkomst zijnde Hybride uitvoeringen van V-Ray voor SketchUp, 3ds Max, Maya etc. De klant had voor 2017 daarbij de keuze om met CPU te renderen of met OpenCL middels een goede moderne grafische kaart (NVIDIA of AMD). Vroeger was het zo dat of OpenCL of CPU kon worden gekozen. Geruisloos is de OpenCL uitvoering van het toneel verdwenen en heeft V-Ray nu een soort hybride CPU- en klein beetje NVIDIA CUDA core renderen gełØntroduceerd. Jammer want daarmee wordt toch een deel van de doelgroep uitgesloten, NVIDIA CUDA cores kunnen alleen op het Windows platform worden gebruikt in de daartoe geschikte computers.

Bij deze configuraties speelt de grafische kaart een dubbelrol. Niet alleen parallele processen uitvoeren, maar ook nog eens keurig op het scherm(en) weergeven. Ondersteuning met OpenGL is daar vaak essentieel. Maar fabrikanten stellen het helaas niet zo zwart-wit, waardoor de serieuze klant na uitputtend onderzoek niet veel wijzer wordt. Indien een processor fabrikant stelt dat OpenGL 4.0 wordt ondersteund, dan betekend dat helaas niet dat ALLES uit generatie versie 4.0 wordt ondersteund, dat komt zelfs zelden voor . . .

Een groot deel van de instructies van 4.0 worden meegenomen, maar er zijn er enkele die dan net niet worden ondersteund. Dat wordt een hele uitzoekerij, die veel tijd kost en niet altijd het gewenste eenduidige antwoord oplevert.

4.

We slaan voor het gemak alle andere render programma's over, die op een andere manier werken, zoals renderen in the cloud, virtueel renderen en renderen met meer dan één computer tegelijkertijd. Die laatste vorm is bij diverse render programma's aanwezig, maar er zijn diverse aspecten om mee te wegen:

 

a) er dienen extra "Node' licenties te worden aangeschaft
 
b) de benodigde hardware dient beschikbaar te zijn, of te worden aangeschaft
 
c) bij een evt. Upgrade van het programma, zullen ook de Node licenties mee moeten worden geUpgrade
 
d) het geringe aantal gebruikers maakt het tot een niet altijd waterdichte support van fabrikant en distributeur.

 

Bij Netwerk licentie wordt verstaan dat er een groot aantal goede werkstations staan opgesteld, waarbij niet van te voren te zeggen is welke zal worden gebruikt bij het maken van rendering. Ook hier treffen we een uitgebreid scala van mogelijkheden aan, die zeker niet allemaal transparant zijn. Tevens speelt de hogere prijs en de frequentie van Upgrades een belangrijke rol in de (juiste) keuze van Netwerk licenties. Een Netwerk licentie is dus in de meeste gevallen alleen een manier waarop de licenties worden geregeld binnen een groot bedrijf met meerdere werkstations, waardoor de workflow verbeterd kan worden.

Netwerk renderen is een ander hoofdstuk, daarmee wordt het mogelijk om met meer dan één computer (in een netwerk) tegelijkertijd berekeningen uit te voeren. Bijna altijd dient u daarvoor extra licentie nodes aan te schaffen. Die bij de komst van een nieuwe versie van het hoofdprogramma ook daarop afzonderlijke Upgrades vragen.


• See also Render principles in English

Documentatie

homepage

omhoog