1 augustus 2017

 

TwinMotion 2018

 
31 juli 2017 werd Twinmotion 2018 ten doop gehouden tijdens de Siggraph 2017 in Los Angeles, Californië. Twinmotion 2018 is de opvolger van Twinmotion 2016, versie 2017 werd overgeslagen.
De motor van Twinmotion is vernieuwd door de aangepaste Unreal Engine (Epic Games) op te nemen. Iets wat Abvent in Frankrijk ook al bij Artlantis en Render[in] heeft gedaan door Redway 3D uit Parijs in deze renderprogramma's toe te passen. Maar met Unreal wordt veel openlijker mee voor de dag gekomen met Awards die Unreal heeft ontvangen aan toe.
 
http://www.ontmoeting.nl/renderzone/87-nw5-sept.html
 
Daarbij speelt wellicht de investeringsmaatschappij Ardian een rol op de achtergrond, die een minderheids aandeel in Abvent, Frankrijk heeft genomen. Meestal is dat de opmaat naar een volledige overname, we wachten de berichten daarover af. We nemen u hier mee naar de aantrekkelijke manier van animatie / renderingen maken, waarbij veel aandacht aan de gebruikers interface is besteed. U kunt met een demo programma dat zelf proberen. Daarnaast vragen we aandacht voor het fenomeen dat het bij de aanschaf van (professionele software) niet om 1 product gaat, maar om het samenspel. van 2 producten Hoe gemakkelijk je zelf het een en ander uit het oog kan verliezen . . . !
 
 
 
 
Eerste dealer meeting in Parijs van Twinmotion, toen deze net door Abvent van Ka-Ra was overgenomen.
 
 
Unreal Engine onderstreept wederom, dat een Game Engine een belangrijke voortrekkersrol kan spelen bij de ontwikkeling van render-/animatie programma's voor architecten, interieur ontwerpers en landschapsarchitecten. Sinds 2011 is er een Apple computer uitvoering van de Unreal software.
 
 
 
Of Twinmotion 2018 inderdaad snel op een Macbook Pro 15 inch en 2,9 GHz Intel Core i7 gaat werken moeten we nog even afwachten. Het VRAM geheugen daarvan is 4 GB, echter meer VRAM geheugen wordt van harte aanbevolen voor grotere 3D ontwerpen. De MacBook Pro is uitgevoerd met Radeon Pro 560 en 4 GB GDDR5 geheugen, de Intel HD Graphics 630 wordt daarbij uitgeschakeld. In een YouTube film is met de iets oudere Radeon Pro 460 gewerkt, hetgeen er goed uitzag.
 
https://www.apple.com/nl/macbook-pro/specs/
 
De iMac 3.4 GHz in Retina 4K display uitvoering heeft ook 4 GB VRAM met de Radeon Pro 560 GPU aan boord en kan als desktop fungeren.
 
Twinmotion 2018 is daarmee inderdaad de eerste software fabrikant, die het na lange tijd aandurft (het zat al in Unreal) om naast Windows een versie voor het Apple platform uit te brengen. Daarbij wordt ook voor het eerst (bij Twinmotion, Unreal had het al) Metal (1.2 compatibel eis) toegepast. Huidige Metal versie is 2.0. Metal levert directe toegang voor de software tot de grafische kaart. Waardoor de maximale snelheid voor zowel iOS, MacOS als tvOS kunnen worden benut. Ook VR wordt door Metal afgehandeld.
 
Apple website vermeld dat Metal 2 zowel support voor Virtual Reality toevoegt, maar ook de rendering en externe GPU's!
 
https://developer.apple.com/metal/
 
developer.apple.com/macos/ website
 
Dat is bijzonder en wellicht een ommekeer in het denken van Apple management in Cupertino? Aangezien in de huidige MacPro lijn externe GPU's door Apple's eigen operating systeem onmogelijk wordt gemaakt om een breakoutbox met Thunderbolt een moderne NVIDIA kaart te koppelen. Zie de "struggle" van Maxwell Render 4.x in dat opzicht.
 
"Experimental procedure: How to use Maxwell 4 GPU on Mac"
http://blog.maxwellrender.com/tips/experiemntal-procedure-how-to-use-maxwell-4-gpu-on-mac/
 
Lees in het Forum van Unreal over de strubbelingen met MacOSX
https://forums.unrealengine.com/showthread.php?128583-UE4-on-mac-in-2016
 
En vragen om OpenGL door Metal te laten vervangen
Link epcigames.com
 
 
Apple's computerreeks is zoals bekend lange tijd overgewaardeerd wat hardware betreft, waardoor het uiteindelijke rekenwerk veel minder snel verliep, dan bij de vergelijkbare prijsklasse Windows desktops. Apple lifte mee op de successtories van jaren terug en vergat ondertussen bewust om de nieuwste en snelste CPU's en GPU's op te nemen. We noemen hier bewust Steve Jobs niet als voorbeeld, want ook onder Steve Jobs werd de algemene en bedekte niet technische termen verteld, dat de Apple hardware wel goed moest zijn.
Vandaar dat veel visualisatie software fabrikanten een "Windows only" programma op de markt brachten.
 
https://twinmotion.abvent.com/en/
 
De belangrijkste eis die Twinmotion stelt aan een Mac computer is een ruim Grafische kaart geheugen. Bij de demonstratie video op YouTube gebruikt Abvent een ouder model MacBook Pro, daarin is het geheugen 4 GB, terwijl meer VRAM geheugen zeker nodig zal zijn voor het werken met grotere 3D ontwerpen. We kunnen ons voorstellen dat de (inmiddels verouderde) MacPro één van de weinige Apple computers zal zijn waar Twinmotion snel op zal draaien met grotere ontwerpen. In dec. 2017 komen daar de iMac Pro's bij om in 2018 wellicht een nieuwe modulaire MacPro te kunnen verwelkomen.
 
Met het Windows platform is het vrij eenvoudig om met een moderne NVIDIA (Quadro of GeForce) kaart aan de minimale 8 GB VRAM te voldoen. Vandaar dat ook Twinmotion 2018 voor het belangrijkste deel nog steeds op het Windows platform zal worden gebruikt. Maar de Apple markt is nog steeds booming.
Architecten kunnen met Twinmotion (en de juiste hardware) hun klantenkring en collega's met een aantrekkelijke interface hun ontwerpen op een perfecte interactieve manier presenteren. Daarmee kan een ontwerp duidelijk uitblinken ten opzichte van zijn collega's, hetgeen in het communicatie proces met zijn klantenkring een voorsprong oplevert.
 
 

Drie schermafbeeldingen van Twinmotion's 2018 website 1 aug. 2017

Er is helemaal niets mis met het aanprijzen van de eigen software, elke software fabrikant doet dat. En Twinmotion 2018 heeft op dit moment heel veel te bieden. Alleen met een profesioneel product (en prijs) verwachten we dat ook de technische benodigde specificaties waar de computer aan moet voldoen, duidelijker en overzichterlijker worden uitgelegd. Het een kan niet zonder het ander.
 
 
 
"Twinmotion is de enige software in de markt, die instaat is om in real-time video weer te geven."
Duidelijk wordt hier het accent op de superieure software gelegd, waarbij de hardware aan de kant van de gebruiker voor het gemak buiten beschouwing wordt gelaten. De suggestie kan zo onbewust worden gewekt dat het alleen maar om de aanschaf van de juiste software zou gaan.
 
Zoals bekend is het werken met professionele software te vergelijken met een 2-traps raket. Beiden trappen (kwaliteit & snelheid) moeten aan de hoogste standaard voldoen, om het professionele eindresultaat te kunnen bereiken.
 
 
 
Loop, rij en vlieg in real-time door uw projecten heen. Waarbij "conventionele" software afgezet wordt, waarbij uren moet worden wachten op eindresultaat.
Ook hier zien we dat het accent gelegd wordt op de eigen razend snelle software, de even belangrijke (wellicht nog belangrijker) hardware benodigdheden bij de gebruiker zelf worden niet genoemd.
 
 
  
Aandacht voor de software, geen enkele hardware vermelding of verwijzing bij dit goede artikel.
 
 

YouTube 5 Twinmotion 2018 trailers

In geen van deze 5 preview-video's enige verwijzing naar de gebruikte hardware
Lumion pakt de technische informatie naar de gebruiker toe beduidend duidelijker aan.
 

 

Lumion

https://lumion3d.com/product.html
 
 
Ook bij Lumion zien we dat het accent ligt op de eigen kwaliteit van de software. Maar, kijk verder
 
Bij Lumion wèl met een goede en uitgebreide pagina over "Welke computer heb ik nodig"
 
https://lumion3d.com/faq.html
 
https://lumion3d.com/system-requirements.html
 
Met het accent op de kwaliteit van de grafische kaart voor een optimale werking. De gebruiker kan zelf een keuze maken tussen "ondergrens" en "aanbevolen" aan de hand van PassMark points.
 
https://forum.lumion3d.com/index.php?action=kb;area=article;cont=471
 
Echter bij Lumion nog geen ondersteuning voor SLI, het is dus zaak om één professionele NVIDIA kaart te kiezen.
 
https://lumion3d.com/faq.html#reduce_rendertime
 
 

Wij pleiten voor een openlijker en duidelijker vermelding van de computer vereisten bij render programma's. Lumion en Maxwell Render zijn twee voorbeelden van hoe het ook kan.

 
 

Documentatie

 
Twinmotion bedrijfsstart
http://www.ontmoeting.nl/renderzone/37-twinmotion.html
 
Twinmotion achtergrond
http://www.ontmoeting.nl/renderzone/73-tijd4html
 
Unreal visualisatie en animatie
http://www.ontmoeting.nl/renderzone/128-news-siggr.html#unreal
 
Twinmotion 2018 komt er aan
http://www.ontmoeting.nl/renderzone/126-news14jul.html#twinmotion
 
Redway 3D SDK voor Artlantis en Render[in]
http://www.ontmoeting.nl/renderzone/87-nw5-sept.html
 
Renderen & Games
http://www.ontmoeting.nl/renderzone/81-gamesenrender.html
 
 
Unreal Engine awards
https://www.unrealengine.com/en-US/awards
 
Epic Games wins NCTA 21 Award for Most Innovative Large Company
 
Link Unrealengine.com
 
 

 

naar boven